صنایعی که با تغییرات آب و هوایی تهدید می شوند

سیناپرس: به عنوان نمونه هزینه های ایجاد  زیر ساخت های جهانی، تامین عمومی مواد غذایی، بهداشت و افزایش تقاضا برای انرژی در میان جمعیت جهان می تواند تحت تاثیر تغییرات آب و هوا قرار گیرد. حتی اگر انسان ها قادر باشند با شرایط تغییر آب و هوا و همچنین افزایش سالیانه 2 درجه سانتی گرادی آن مبارزه کنند باز هم مطمئنا ملت ها و صنایع تاثیر زیادی از این تغییرات جوی می پذیرند.

در دهه گذشته بسیاری از فعالان عرصه آب و هوا تلاش کرده اند تا راه حلهایی برای کاهش درجه حرارت زمین بیابند . این اقدام از جمله کارهای پر خطر و پر هزینه است . بهتر است به جای تلاش برای کاهش درجه حرارت، برای حفظ این حالت و پیشگیری از بدتر شدن آن تلاش کرد.

صنایع خاص نیاز بسیار شدید به مدیریت ریسک در شرایط نامعلوم، حال حاضر وآینده، دارند. در اینجا به 5 صنعتی که بیشتر از همه در معرض خطر هستند اشاره خواهد شد:

صنعت بیمه: طوفان و در ادامه آن سیل در سال 2012، در حدود 70 میلیارد دلار به اقتصاد خسارت وارد کرده است. بخش اعظم این خسارت بر اثر سیل بوده که در حدود 26 میلیارد آن را شرکت های بیمه جبران کرده اند. بیمه سیل یکی از بیمه های خاص است که مشتریان آن محدود به صاحبان خانه هایی می شود که خانه هایشان از ارتفاع کمتری از سطح دریا قرار گرفته باشد و به دلیل گرانی، این بیمه ها عمدتا در لیست شرکت های بیمه قرار نمی گیرند. علاوه بر این طبق گزارش Ceres  در سال گذشته، در حدود یک سوم از 116 میلیارد دلار خسارت در کل جهان که مربوط به بلایای طبیعی بوده است را بیمه ها متحمل شده اند.

صنعت اسکی:تغییرات جوی توانسته اثر خوبی بر روی بعضی از مناطق مانند ورمونت بگذارد به این صورت که در این مناطق مقدار بارش برف در فصل سرما افزایش یافته است. ولی در دراز مدت با کوتاه تر شدن زمستان و گرم تر شدن زمین و تبدیل برف به باران دیگر خبری از ورزش های زمستانی نخواهد بود و مطابق با پیش بینی ها در سال 2100، دو سوم از پیست های اسکی اروپا بسته و اسکی بازان مجبور به ترک اروپا خواهند شد.  درحال حاضر ایالات متحده که بطور میانگین از صنعت اسکی و اسنوموبیل 12.2 میلیارد دلار سود می برد بر اثر تغییرات جوی 1 میلیارد دلار از سودش را از دست داده است.

صنعت ماهیگیری: هر اندازه که سطح آب دریا ها بالا می رود، صنعت ماهیگیری سقوط می کند. در صورت حفظ این روند مطابق با پیش بینی ها ماهی هایی که در آب سرد و آزاد رشد می کنند همانند سالمون و قزل آلا تا سال 2030، 17 درصد از زیستگاه  شان را از دست خواهند داد. که این می تواند ضرری مابین 1.5 تا 14 میلیارد دلار به صنعت شیلات وارد نماید.همچنین با اسیدی شدن آب اقیانوس ها پیدا کردن صدف دریایی بیش از پیش سخت تر خواهد شد.

صنعت آب آشامیدنی: به گفته گزارش جهانی IBIS  صنعت آب آشامیدنی و بطری های آب معدنی ارزشی بالغ بر 247 میلیارد دلار را در اختیار دارد که کمبود آب آشامیدنی تهدیدی برای این صنعت به حساب خواهد آمد.

یکی از شرکت های بزرگ تولید کننده انواع نوشیدنی ها در مورد تغییرات جوی این گونه بیان می کند که با افزایش تغییرات آب و هوایی، بدست آوردن مواد اولیه این شرکت با مشکل مواجه شده است.  این مواد اولیه عبارتند از نیشکر، چغندر قند و آب .این شرکت در ماه های گذشته شاهد بسته شدن یکی از کارخانه های بزرگش در کشور هند به جرم استخراج بیش از حد آب های زیر زمینی بوده است.

صنعت کشاورزی:با افزایش درجه حرارت کره زمین، مناطق با بهره بری بسیار بالا تحت تاثیر قرار خواهند گرفت .همچنین 30 درصد از جمعیت کره زمین که مشغول به کشاورزی هستند نیز تحت فشار قرار می گیرند. به عنوان مثال مرکز ایالت کالیفرنیا در خشکسالی امسال ضرر 1.7 میلیارد دلاری را تجربه کرده است.

اگر چه گرما باعث می شود تا تعدادی از محصولات مانند گندم زودتر رشد کنند واما چنین شرایطی برای بسیاری از محصولات اصلا مناسب نیست و در نتیجه بازدهی جهانی محصولات کشاورزی کاهش می یابد . پیش بینی سازمان ملل متحد که در قالب گزارشی در سال 2014 منتشر شده است تاکید بر این دارد که قیمت محصولات کشاورزی تا سال 2050 در حدود 84 درصد افزایش می یابد.

منبع

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا