همکاری باکتری‌ها و قارچ‌ها در ایجاد پلاک‌های دندانی

 به گزارش سیناپرس به نقل از زیست فن،این بیماری، ۲۳ درصد از کودکان ایالات‌متحده و درصد بیشتری از مردم جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. علاوه بر فلوراید، به عاملی نیاز است که بیوفیلم‌های بیماری‌زای شامل باکتری و قارچ کاناغلب موارد، پوسیدگی دندان ناشی از باکتری Streptococcus mutans است؛ اما در پوسیدگی زودرس، این باکتری و قارچ C. albicans در کنار هم فعالیت می‌کنند. با همکاری باکتری و قارچ بیوفیلم مستحکمی ایجاد می‌شود. باکتری S. mutans آنزیمی برون سلولی به نام GtfB را ترشح می‌کند که خود آلفا گلوکان تولید می‌کند. این گلوکان‌ها جزء اصلی بیوفیلم پلاک‌های دندانی هستند. Mannan (یک نوع پلی‌ساکارید) موجود در سطح قارچ کاندیدا با GtfB (نوعی گلوکوترنسفراز) ارتباط برقرار کرده و سبب تولید بیشتر بیوفیلم می‌شوند.

 محققان با بررسی میزان تعامل بین GtfB و mannan های C. Albicans به کمک میکروسکوپ نیروی اتمی، دریافتند GtfB و نوع وحشی C. albicans اتصال بسیار محکمی دارند، اما جهش‌یافته‌های C. albicans فاقد mannan، با GtfB ارتباط برقرار نمی‌کنند.

 برای بررسی چگونگی تأثیر mannanهای C. albicans جهت ایجاد بیوفیلم‌های ترکیبی (بیوفیلم حاوی S. mutans و C. albicans)، از موش‌هایی با رژیم غذایی دارای قند بالا و آلوده‌شده توسط S. mutans و C. albicans، استفاده شد تا پلاک-بیوفیلم (plaque-biofilm) تشکیل شود. پس از آلوده کردن موش‌ها با گونه‌های وحشی باکتریایی و قارچی، پلاک-بیوفیلم مستحکمی روی دندان‌ها شکل گرفت؛ اما آلوده شدن با گونه‌های جهش‌یافته S. mutans و C. albicans سبب تولید بیوفیلم کمتر می‌شود.

 درنتیجه، جهت درمان بیماری، به‌ جای اینکه فقط باکتری‌ها هدف قرار گیرند، می‌توان قارچ‌ها را هدف قرار داد. شاید نیازی به استفاده از یک ضد میکروبی قوی نباشد و تنها با تأثیر بر آنزیم یا دیواره سلولی قارچ‌ها، در تولید پلاک-بیوفیلم اختلال ایجاد کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا