پشت میز نشینی متوالی برای زنان خطرناک است

به گزارش ایرنا از ساینس، در این مطالعه بیش از 29 هزار زن سوئدی 25 تا 64 ساله، به مدت 25 سال مورد بررسی قرار گرفتند. هیچ یک از داوطلبان در آغاز تحقیق، به سرطان مبتلا نبودند.

داوطلبان به سه دسته تقسیم شدند؛ افرادی که کارمند بودند و بیشتر ساعات روز را می نشستند، گروهی که کارنیمه وقت داشتند و در یک فعالیت ورزشی مانند هندبال شرکت می کردند و گروهی مانند معلمان، که کارشان پرتحرک بود و به طور منظم ورزش می کردند. 

نتایج تحقیقات نشان داد که احتمال بروز سرطان آندومتر (پوشش رحم) و سینه در زنان کم تحرکی که بیشتر عمر خود را پشت میز می نشستند، قبل از یائسگی 2.4 برابر زنانی است که تحرک کافی دارند. 

محققان توصیه می کنند که زنان کارمند در طول روز، چندین بار به بهانه های مختلف از صندلی خود برخیزند و راه بروند. فعالیت های فیزیکی بعد از ساعات اداری نیز توصیه شده است.

سرطان رحم مهمترین عامل مرگ ناشی از سرطان در زنان محسوب می شود. به گزارش انجمن سرطان آمریکا، خوشبختانه مرگ و میر ناشی از این عارضه طی چهار دهه گذشته کاهش پیدا کرده است؛ چراکه زنان اهمیت آزمایش های پاپ اسمیر را درک کرده اند. 

بر اساس گزارش این انجمن، در سال 2011 حدود 12 هزار نفر در آمریکا به این عارضه مبتلا شدند که از این میان 4 هزار نفر جان خود را از دست دادند.

پوشش مخاط رحم، اندومتر (Endometrium) نام دارد و اغلب سرطان های رحم از این پوشش ایجاد می شوند که به آنها سرطان آندومتر (Endometrial cancer) می گویند. معمولا سرطان آندومتر را مترادف سرطان رحم می دانند. سرطان آندومتر چهارمین سرطان شایع در زنان است. چاقی و استفاده از هورمون های استروژنی خطر سرطان آندومتر را افزایش می دهد.

بر اساس گزارش انجمن سرطان آمریکا، 12 درصد زنان به سرطان سینه مبتلا هستند. در این گزارش آمده است که از آغاز سال جاری میلادی تا کنون، حدود 232 هزار نفر در آمریکا به سرطان سینه مبتلا شده اند که 40 هزار نفر جان خود را از دست داده اند.

سابقه خانوادگی، قرارگرفتن در معرض اشعه ، داشتن سطح بالای استروژن، شیوه نادرست زندگی، مصرف سیگار و الکل و استرس مهمترین عوامل بروز این بیماری هستند. 

سرطان سینه در زنانی که در شهر زندگی می کنند، نسبت به زنان روستایی بسیار شایع تر است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا