آیا با خشک کردن میوه‌ها، خواص آن‌ از بین می‌رود؟

به گزارش سیناپرس به نقل ازسلامت آنلاین، دکتر منصور رضایی افزود: در این فرآیند، آب میوه ها از بین می رود، با توجه به این که یکی از شش نیاز اصلی ما مصرف مایعات است و مصرف میوه و سبزی تازه یکی از راه‌های تامین آب بدن محسوب می‌شود بنابراین، این مزیت در میوه‌ها و سبزی‌های خشک، از بین می‌رود. 

وی توضیح داد: مسئله تامین آب مورد نیاز بدن از طریق میوه و سبزی تازه در مورد سالمندان و کودکان اهمیت فراوانی دارد، چنان‌چه اگر این افراد بیشتر از میوه های خشک شده مصرف کنند، باید برای تامین آب بدن مایعاتی را جایگزین کنند، تا دچار کم آبی نشوند.
رضایی اظهار داشت: علاوه بر آب، برخی ویتامین‌های موجود در میوه و سبزی خشک، به ویژه «ویتامین C» و برخی از «ویتامین‌های گروه B» نیز از بین خواهند رفت. 
این متخصص علوم تغذیه و رژیم درمانی افزود: با وجود این‌که املاح و پروتئین‌های موجود در میوه و سبزی‌ها تقریبا پایدار می‌ماند و میزان انرژی میوه خشک و تازه یکسان است، اما این مسئله باید ‌در نظر گرفته شود، کهدر علم تغذیه توصیه می‌شود، مردم از خشک شده هر چیزی در زمانی که کمیاب است و ناچار به مصرف آن به صورت خشک هستند، به ویژه در فصولی که تازه آن یافت نمی‌شود، استفاده کنند. 
وی عنوان کرد: لازم به ذکر است در صنعت امکان این‌که از گوگرد برای خشک کردن برخی از میوه ها استفاده شود وجود دارد، گوگرد برای تثبیت رنگ و پایداری «ویتامین C» استفاده می‌شود. بنابراین امکان تشدید، آسم و آلرژی با مصرف میوه‌های خشک شده ای که در آن‌ها از گوگرد استفاده شده است وجود دارد.
به گفته این متخصص علوم تغذیه و رژیم درمانی میزان قند میوه‌ اگرچه در خشک و تازه آن عدد ثابتی است، اما ممکن است یک فرد از میوه تازه تنها یک عدد سیب مصرف کند و از خشک شده همان میوه بیش از یک عدد بخورد، بنابراین قند دریافتی بدن با مصرف میوه‌های خشک در صورت استفاده زیاد آن بیشتر می‌شود. پس لازم است در اندازه مصرف میوه‌های خشک ملاحظاتی صورت گیرد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: به کار بردن واژه  «بی‌خاصیت» در مورد مواد غذایی که پخته و یا خشک می‌شوند، واژه نابه‌جایی است و بهتر است به جای این واژه از «کم خاصیت» استفاده شود. به این دلیل که میوه‌ها و سبزی‌های خشک اگرچه بخش‌هایی را از مواد مغذی خود را از دست می‌دهند، اما بی‌خاصیت محسوب نخواهند شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا