آلودگی همیشگی ‌هوا؛ معضل جهانی

اطلاعاتی که توسط سازمان بهداشت جهانی منتشر شده است نشان می‌‌دهد بیشتر از 90 درصد جمعیت جهان در مناطقی زندگی می‌کنند به نوعی درگیر آلودگی‌ هوا فراتر از معیارهای سازمان بهداشت جهانی است.

سالانه 7 میلیون نفر در جهان بر اثر آلودگی هوا می‌میرند که بیشترشان مربوط به کشور چین هستند. این اطلاعات نشان می‌دهد 92 درصد جمعیت جهان، هوایی را تنفس می‌کنند که میزان آلاینده‌هایش بیشتر از مرز‌های تعیین شده توسط این سازمان است. این تحقیق که توسط یک نقشه تعاملی نتایجش عرضه شده است شامل جزئیات مرگ‌های ناشی از الودگی هوا است.

دکتر «فلاویا بوسترا» دستیار هماهنگ کننده در سازمان بهداشت جهانی می‌گوید:«این نقشه نقاط خطر آلودگی هوا را نشان می‌دهد و یک مبنا برای بررسی و پایش بیشتر در جهت مبارزه با این پدیده در اختیار می‌گذارد». در این گزارش به نقل از بانک جهانی آمده است پیامد‌های بهداشتی و مخرب آلودگی‌هوا سالانه در جهان چیزی حدود 5 تریلیون دلار هزینه بر جای می‌گذارد.

حدود 94 درصد مرگ‌های ناشی از آلودگی‌ هوا بر اثر بیماری‌های غیر مسری مثل بیماری‌های سیستم قلبی و عروقی، سکته مغزی و سرطان ریه رخ می‌دهد. سازمان بهداشت جهانی همچنین نسبت به شیوه عفونت‌های حاد دستگاه تنفسی بر اثر آلودگی هوا هشدار می‌دهد. همچنین در این گزارش آمده است که حدود90 درصد مرگ‌های ناشی از آلودگی هوا در کشور‌های دارای درآمد کم و متوسط رخ داده است که دو سوم آن‌ها مربوط به جنوب شرق آسیا و غرب اقیانوس آرام است. بوسترو می‌گوید:« آلودگی هوا تاثیر مخربی بر کیفیت سلامت جمعیت آسیب‌پذیر مثل زنان، بچه‌ها و پیرها دارد». 

این سازمان مهم‌ترین عوامل آلاینده هوا را سیستم ناکارآمد حمل و نقل، گرمایش خانگی، زباله سوزی، نیروگاه‌های ذغال سنگ و فعالیت‌های صنعتی می‌داند. طوفان‌های گرد وغبار یکی دیگر از آلاینده‌های مهم از نظر این سازمان است که به طور مستقیم ناشی از فعالیت‌های انسانی نیست اما رفتار ما تاثیر مهمی بر شدت گرفتن آن داشته است. مدیر بخش سلامت عمومی سازمان بهداشت جهانی دکتر «ماریا نیرا» می‌گوید:« حرکت سریع برای حل مسئله به زودی رخ نخواهد داد، راه حل در توسعه سریع سیستم حمل و نقل عمومی ، مدیریت مناسب پسماند، دسترسی به سوخت و سیستم پاک گرمایش خانگی و افزایش توسعه انرژی‌های تجدید پذیر و کاهش آلایندگی صنایع نهفته است». 

این گزارش توسط 16 محقق از 8 سازمان بین‌المللی با گردآوری داده از 3000 ایستگاه زمینی بررسی کیفیت هوا تهیه شده است. این گزارش مخصوصا روی ذرات معلق ریزتر از 2.5 میکرون تمرکز کرده است که خطرعبور از سد‌های ریوی و ورود به جریان خون را دارند.

علی رنجبران

منبع: سایت سازمان بهداشت جهانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا