آغاز به کار ابر رایانه گالیله

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی رسانه های علمی در ایتالیا ، ابر رایانه موسوم به گالیله با قدرت پردازش و انجام یک میلیون ، میلیارد عملیات در ثانیه ، جهت استفاده و بهره برداری پژوهشگران و دانشمندان ایتالیا و اتحادیه اروپا ، به بهره برداری رسیده است .

مرکز بهره برداری این ابر کامپیوتر در شهر بلونیا قرار داشته و ساخت و بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی سایت خبرگزاری ایتالیا ،  طراحی آن با مشارکت و همکاری  دانشگاه اینتر کنسرسیوم محاسبات ویژه Inter university super calculation consortium یا CINECA و موسسه فیزیک ملی ایتالیا national nuclear physics institute که به اختصار (INFN) خوانده می شود ساخته شده و البته در این پروژه ، دانشگاه بیکوچا میلان University of Milan-Bicocca نیز همکاری کرده است .

این کامپیوتر که ارزشی برابر با 2 میلیون یورو دارد ، یک مدل NeXtScale شرکت آی بی ام محسوب شده و  دارای پردازنده 8 هزار و 256  بوده و 516  node داشته و  عملکرد آن برابر  با یک PetaFlop/ در ثانیه است که به آن قدرت ویژه ای در انجام محاسبات پیچیده و طولانی خواهد داد .

در همین زمینه رافائل تری پیچیونه Raffaele Tripiccione  مدیر بخش محاسبات فیزیک موسسه فیزیک ملی ایتالیا اعلام کرد : " گالیله قادر به ایفای نقش و داشتن سهم قابل توجهی در فعالیت های شاخه های مختلف فیزیک نظری و محاسباتی بوده و مجهز به ابزارهای محاسباتی کافی برای حمایت از برنامه های علمی بزرگ و بلندپروازانه است .  این ابر رایانه  تعاملی بنیادی با سیستم های پیچیده دارد . "

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا