اجرای نظام ارجاع؛ تنها راهکار کاهش پرداختی از جیب مردم

به گزارش سیناپرس به نقل از سلامت آنلاین، دکتر ایرج حریرچی افزود: طبق محاسبات علمی و در صورت اجرا نشدن طرح تحول سلامت در سال ۹۵، مردم ۱۸ الی ۲۰ هزار میلیارد از جیب خود پرداخت می کردند که اجرای آن مانع از این پرداخت این هزینه شد. با وجود این که رقم پرداختی ها به زیر ۴۰ درصد رسیده است، اما در سال ۹۵، مردم از جیب خود ۵۰ هزار میلیارد تومان هزینه کرده اند. در کشورهایی که میزان پرداختی ۳۰ تا ۴۰ درصد هزینه های حوزه سلامت است، میزان خانواده های مواجه با هزینه های کمر شکن ۳ درصد است که در ایران این مقدار به ۲/۴ درصد رسیده است.

وی با بیان این که اگر می خواهیم هزینه های کمر شکن به زیر یک درصد کاهش پیدا کند، باید میزان پرداختی ها به زیر ۲۰ درصد برسد، اظهار داشت: با اجرای روش نظام ارجاع و پزشک خانواده میزان هزینه های پرداختی مردم به شکل محسوسی کاهش پیدا می کند. در روش نظام ارجاع، می توان رابطه مالی میان پزشک و بیمار و موسسات درمانی خدماتی را به حداقل رساند و با خریدهای راهبردی نیز میزان تقاضای القایی را کاهش داد.

طب سنتی و مدرن

سخنگوی وزارت بهداشت در مورد طب سنتی و مدرن عنوان کرد: طبق سیاست های ابلاغی سلامت، تبیین، ترویج و توسعه طب سنتی ایران جز وظایف وزارت بهداشت است و برای انجام آن و برقراری روابط میان طب سنتی و مدرن باید استاندارد سازی و روزآمد کردن روش های تشخیصی، درمانی و فرآورده های مرتبط با آن و نظارت وزارت بهداشت و درمان بر ارائه خدمات سنتی و داروهای گیاهی را انجام دهیم که ابلاغ در این زمینه صورت گرفته است. در این راستا، وزارت بهداشت نظارت دقیقی بر مراکز غیر مجاز داروهای گیاهی داشته و بسیاری از کلاس ها و دوره های کسب گواهینامه طب سنتی غیر قانونی بوده و در صورت مواجهه با این مراکز اقدامات قانونی صورت خواهد گرفت.

اورژانس ها آموزش دیده هستند

قائم مقام وزارت بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص بی توجهی برخی مراکز درمانی به درمان بیماران و مرگ آنان گفت: ما اینجا برای صدور حکم نیامده ایم و شاید اصلا صلاحیت صدور حکم را نیز نداشته باشیم. تمام کسانی که به عنوان پزشک بر بالین بیمار حضور پیدا می کنند، افرادی هستد که آموزش های لازم را در زمینه پزشکی کسب کرده و مدارک قانونی دریافت کرده اند، اما با مرگ های ناگهانی که در بخش مراقبت های ویژه رخ می دهد، نمی توان مقابله کرد. این حرف به این معنا نیست که گروه اورژانس آموزش های صحیح را دریافت نکرده و به همین دلیل نتوانسته است بیمار را احیا کند. بسیاری اوقات خانه بیماری در کنار بیمارستان است و به موقع هم به بیمارستان منتقل شده، اما به دلیل پارگی رگ، بیمار فوت شده است. در این زمینه نیز هیچ ادعایی نداریم و آماده شنیدن شکایات مردمی هستیم و رسیدگی های لازم صورت خواهد گرفت.

 ارتقا کیفیت خدمات اورژانس بیمارستانی

حریرچی بیان کرد: با توجه به کمبود تخت و نیروی انسانی، کمتر از حد مورد نیاز تخت بیمارستانی در اختیار داریم، با این حال کسانی که به اورژانس ها مراجعه می کنند، در بیش از ۹۰ درصد موارد زیر شش ساعت تعیین تکلیف می شوند. در اورژانس انتظار بر این است که بیمار بلافاصله به بخش منتقل شود، اما امکان این که در این بازه زمانی این انتقال را انجام داد وجود ندارد، زیرا بیمارستان های ارجاعی مثل امام حسین و شریعتی در روزها عادی با استقبال بیش از ۹۰ درصدی مواجه هستند.

وی ادامه داد: زمانی که پرستار شیفت شب و عصر را تحویل می دهد، در بخش ها یک تخت و سه تخت وجود دارد، اما ۵۰ نفر هستند که باید به بخش منتقل شوند. همین تعداد در مراکز استان ها و در شهرهای زیر ۲۵۰ نفر وجود دارد و اورژانس با تراکم بالایی مواجه هستند. برای مرتفع کردن این مشکل نیز اقدام دولت این بود که ظرفیت تخت های دولتی را به اندازه ۲۵ درصد ۱۰۰سال گذشته افزایش دادیم. با توجه به توسعه تخت در شهرهای کوچک و تامین نیروی متخصص، توصیه مان به مردم این است که فقط به بیمارستان های ارجاعی به طور مثال الزهرا در اصفهان، شهید محمدی در بندرعباس، پور سینا در رشت و موارد دیگر مراجعه کنند. 

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان این که روند موجود در کشورهای پیشرفته به صورت مراقبت در منزل است، عنوان کرد: برای مراقبت از افراد ۸۰ یا ۹۰ ساله ای که به طور مثال سکته پیشرفته مغزی دارند و احتمال احیا شان کمتر است، امکانات و تخت لازم را در منازل فراهم می کنیم، اما متاسفانه مردم در مقابل این موضوع مقاومت می کنند. یکی از کارهایی که وزارت بهداشت در دوره بعد انجام خواهد این است که مدت بستری در بیمارستان ها را کاهش دهد تا بتواند زمینه بعضی از مراقبت ها را در منازل فراهم کند. البته مراکزی نیز هستند که از گستردگی چندانی برخوردار نیستند، اما خدماتی ارائه می کنند که از پیچیدگی کمتری نسبت به بیمارستان ها برخوردار هستند. ضمن این بیمارستان ها جز آلوده ترین مکان ها به شمار می روند و برای جلوگیری از آن کادر پزشکی خود را مکلف می کند که اقداماتی انجام دهد تا شرایط مضر برای بیمار به حداقل خود برسد.

اجرای نظام ارجاع یک ضرورت است

حریرچی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا خاطرنشان کرد: طبق برنامه ششم توسعه و سیاست های کلی سلامت، اجرای پزشک خانواده، نظام ارجاع و تامین داروهای ژنریک از واجبات نظام بهداشت و درمان به شمار می رود و بر همین اساس چند ماه پیش، هیات دولت مصوباتی مطرح کرد و بیمه سلامت نیز آمادگی هایی در این زمینه کسب کرده بود، اما با توجه به برخی کاستی ها، صلاح دانسته شد تا اجرای این موضوع به تاخیر بیفتد. با این وجود و با توجه به الزامات قانونی، اقدامات بعدی انجام خواهد شد.

قائم مقام وزارت بهداشت در خصوص کاهش هزینه ها گفت: مطالبات کارشناسان این است که وزارت بهداشت و بیمه ها هزینه ها را کنترل و کاهش دهند. کنترل و کاهش هزینه ها در هیچ جای دنیا خوشایند نیست. یعنی اگر سرویس درمانی ارائه می شود، حذف، کم و کاهش حمایت از آن نارضایتی مردم را به همراه خواهد داشت. در برخی از کشورهای اروپای غربی، نوبت دهی به بیمار بین سه تا شش ماه است. در مواردی پزشک خانواده درمان را انجام داده و برخلاف آنچه که در ایران رایج است و برای یک سرماخوردگی اطفال به فوق تخصص اطفال مراجعه می کنند، در این کشورها پزشک خانواده می تواند بیمار را درمان کند. در سال ۲۰۰۰۳ یکی از کشورهای اروپای غربی گفت که می خواهد میزان انتظار بیمار را ۵۰ درصد کاهش دهد، اما در نظرسنجی رفرم مانندی که انجام شد، مردم آن را کردند.

هر چند در مورد برخی بیماری ها و حتی روانی مثل اسکیزوفرنی و یا اختلال هذیان، بیمار در مدت زمان کمتری به پزشک مراجعه می کند، اما در همین کشورها بیماریهای سرپایی مثل افسردگی و یا وسواس، بیمار بین سه تا شش ماه منتطر می ماند تا توسط روانپزشک ویزیت شود. 

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان این که برای کاهش مدت زمان ویزیت بیمار توسط پزشک باید درآمد ملی کشور بالا باشد، گفت: وقتی میزان درآمد ملی بالا باشد، به تبع می توان دستگاه سونوگرافی خرید و پزشک استخدام کرد. 

دریافت تعرفه  از بیمار ممنوع است 

وی پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص دریافت هزینه خارج از صندوق توسط برخی از بیمارستان ها عنوان کرد: از قبل هم بخشنامه شده بود که دریافت هرگونه هزینه ای از بیمار تحت هر عنوانی ممنوع است و مردم می توانند شکایات خود را در این زمینه با سامانه ۱۶۹۰ مطرح کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا