جستجوی ردپای دایناسورها با کمک هواپیمای بدون سرنشین

بر اساس گزارشی که روز جمعه منتشر شد ، دیرینه شناسان استرالیائی برای بررسی نشانه های باقی مانده از دایناسورها و کشف عادات و رفتارهای آن ها ، از تکنولوژی هواپیماهای بدون سرنشین استفاده می کنند . در این پروژه ، مناطقی که به عنوان گذرگاه ها و محل عبور دایناسورها شناخته می شوند ، با کمک هواپیماهای بدون سرنشینی که به دوربین های ویژه ای مجهز هستند ، مورد بررسی و مطالعه قرار می گیرند . این مناطق ، عمدتا در غرب استرالیا واقع شده اند .

بر خلاف سایر روش های موسوم فعلی برای جستجوی فسیل ها و رد پای باقی مانده از دایناسورها ، در این تکنولوژی ؛ هواپیماهای بدون سرنشین در فاصله چند متری از سطح زمین پرواز کرده و اطلاعات و شواهد باقی مانده از دایناسورها را جستجو می کند . دوربین نصب شده روی این هواپیماها نیز از بقایای فوق ، تصاویری با دقت و وضوح بالا تهیه و به پژوهشگران ارائه می دهد . استفاده از این تکنولوژی در بسیاری از مناطق و به ویژه مناطق صعب العبور و دور از دسترس ، بسیار کار آمد خواهد بود .

بر اساس اطلاعات منتشر شده ، این پروژه تحقیقاتی به مدت سه سال ادامه خواهد داشت و در حال حاضر نیمی از این زمان سپری شده است . هدف اصلی این پروژه ، ثبت و مستند سازی صدها ردپای باقی مانده از دایناسورها در منطقه کیمبرلی غربی West Kimberley است که توسط دایناسورهای مختلفی که یک صد و سی میلیون سال پیش در این منطقه زندگی می کردند ، بر جای مانده است .

در همین زمینه استیو سالیسبری Steve Salisbury مدیر پروژه فوق الذکر اعلام کرد : " تمرکز اصلی ما در این مطالعات ، استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین ، جهت داشتن یک چشم انداز هوائی و بررسی عوارض باقی مانده روی سطح زمین ؛  از زاویه دید پرندگان است . "

وی در ادامه توضیحات خود افزود : " این تکنولوژی به ما اجازه می دهد تا بر فراز سایت هایی که دارای اطلاعات ویژه و جالبی هستند پرواز کرده و فیلم های متعددی از آن ها تهیه کنیم . این موضوع واقعا بسیار جالب و هیجان انگیز است . هواپیماهای بدون سرنشین به اجازه می دهند به این آثار از بالا نگاه کرده و به هر میزان که نیاز است به آن ها نزدیک شده و تصویر برداری کنیم .  "

در ادامه ، تصاویر دریافت شده توسط این هواپیماهای بدون سرنشین ، با برنامه های ویژه کامپیوتری ، به صورت سه بعدی درآمده و به این ترتیب می توان نحوه راه رفتن و حرکت دایناسورهائی که این ردپا ها را باقی گذاشته اند ، باز سازی  کرد .

در حال حاضر محوطه وسیعی از محل زندگی سوراپود ها  sauropods که سوسمارهای عظیم الجثه و گیاهخوار دوران ژوراسیک و کرتاسه هستند ، در این محل شناسائی شده و بسیاری از این رد پاها دارای سه انگشت هستند .