افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 با مصرف استاتین

این مطالعه که در مجله Diabetologia به چاپ رسیده است، نشان می دهد مصرف استاتین ها، حتی در صورت حذف فاکتورهایی مانند سن، سیگار کشیدن و میزان قد به وزن فرد خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد. البته ارتباط بین استاتین ها و دیابت، رابطه ای جدید نیست. پیش از این مطالعات نشان داده بود که داروهای رایجی مانند آتروواستاتین (لیپیتور)، روسوواستاتین (کرستور)، و سیم واستاتین (زوکور) می توانند خطر دیابت را تا 22% بالا ببرند.

پروفسور مارکو لاکسو Markku Laakso و همکارانش از دانشگاه فنلاند شرقی ضمن ابراز این موضوع که چنین مطالعاتی معمولا با محدودیت در نظر گرفتن تمامی فاکتورهای دخیل  انجام می گیرد، بیان کردند که نتایج آنالیز داده ها بر روی مردان تیمار شده با استاتین، 46% خطر ابتلا به دیابت بالاتر را نسبت به گروه کنترل نشان می داد.

دیابت شیرین نوع ۲ (Diabetes mellitus type 2) که پیش از این آن را دیابت شیرین غیروابسته به انسولین (NIDDM) یا دیابت بزرگسالان می ‌نامیدند، نوعی اختلال در سوخت و ساز بدن است که با بالا بودن گلوکز خون در شرایط مقاومت در مقابل انسولین و کمبود نسبی انسولین شناسایی می‌شود. این مسئله در تقابل با دیابت شیرین نوع ۱ است که در آن به دلیل تخریب سلول‌های جزیره‌ای در لوزالمعده با کمبود مطلق انسولین مواجه هستیم. نشانه‌های کلاسیک این بیماری عبارتند از احساس تشنگی مفرط، تکرر ادرار، و احساس گرسنگی مفرط. ۹۰٪ افراد مبتلا به دیابت به دیابت نوع ۲ دچار هستند و ۱۰٪ دیگر به ترتیب مبتلا به دیابت شیرین نوع ۱ و دیابت بارداری می‌باشند. گفته می‌شود که چاقی دلیل عمده دیابت نوع ۲ در افرادی است که به لحاظ ژنتیکی مستعد ابتلا به این بیماری هستند. از دیگر دلایل آن می‌توان به عدم تحرک، فشار خون بالا، داشتن HDL خون پایین و یا تری گلیسیرید بالا اشاره کرد.

منبع

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا