لابیگری‌ها مانع از تصویب مالیات بر سیگار شد

به گزارش سیناپرس به نقل از سلامت آنلاین، دکتر ایرج حریرچی گفت: برخی لابی‌گری ها مانع از تصویب قانون اخذ مالیات از کالاهای آسیب رسان شد.

وی در نشست خبری با بیان این که تا سه سال پیش میزان مصرف نمک در میان ایرانیان ۱۲ درصد بود،  در حالی که باید سه تا پنج درصد باشد، افزود: کارخانه های تولید کننده چیپس و پفک و کسانی که مصرف این نوع مواد مضر را در میان مردم تبلیغ می کنند، سودهای کلانی را از قبل این تبلیغات دریافت می کنند، اما مالیات درخور توجهی در مقایسه با مشکلات و بیماری هایی ناشی از تولید کالاهای آسیب رسان، نمی پردازند.

 وی اظهار داشت: در ایران کسی که دخانیات مصرف کرده و خود را در معرض ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی و عروقی قرار می دهد، به همان میزان مالیات پرداخت می کند که یک فرد سالم پرداخت می کند.  اکنون شرکت هایی تولید کننده و وارد کننده مواد دخانی از پرداخت هر گونه مالیاتی خودداری می کنند.

قائم مقام وزارت بهداشت در خصوص منبع سوم تامین اعتبارات مالی نظام سلامت، مطرح کرد: تخصیص سهم مناسبی از درآمد عمومی دولت به بخش بهداشت و درمان می تواند تامین کننده منابع مالی باشد.خوشبختانه دستورهای خوبی نیز از سوی رئیس جمهور صادر شد، اما متاسفانه به شکل درستی اجرانشد، اما در حال انجام پیگیری های لازم هستیم. ضمن این که با سازمان مدیریت و برنامه نیز توافقاتی برای سال ۹۶ صورت گرفته است تا مصوبات آن وارد بخش بهداشت و درمان شود.

حریرچی همچنین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص چگونگی اختصاص منابع پایدار به طرح تحول سلامت بیان کرد: دو منبع به این امر اختصاص داده شد. در سال اول اجرای طرح تحول، برای بسته خدمتی رقم شش هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان، در سال ۹۴، عدد چهار و ۸۰۰ میلیارد تومانی و در نهایت در سال ۹۵، رقم چهار هزار میلیارد تومانی مصوب شد.  به هر حال در آن سال ها تعرفه ها افزایش پیدا کرده و میزان تورم بالا رفته بود. ضمن این که رقم های چهار هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی و چهار هزار میلیارد تومانی به طور کامل در اختیار وزارت بهداشت قرار نگرفت، اما با به کار بردن تدابیری اجازه ندادیم تا رقم های یاد شده کاهش پیدا کنند.

وی ادامه داد: اما در سال ۹۶، تسهیلات لازم انجام و صورت جلسه ای با سازمان برنامه و بودجه به امضا رسید که منابع پایدار از یک درصد ارزش افزوده حاصل شود. 

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص این که رقم ۱۲ هزار میلیارد تومانی که به طرح تحول اختصاص پیدا کرده بود، از چه منابعی حاصل شده است، خاطرنشان کرد: از رقم شش هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان تعریف شده، در حدود شش هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به طرح تحول سلامت اختصاص پیدا کرد که این پول از مازاد درآمد سال ۹۲ و سپس از هدفمندی یارانه ها حاصل شد. در سال های ۹۴ و ۹۵ به ترتیب رقم های چهار هزار و ۸۰۰ و چهار هزار میلیارد تومان از هدفمندی یارانه ها به طرح تحول پرداخت. سازمان برنامه و بودجه نیز از  اختیارات قانونی خود استفاده کرده و بعضی از ردیف های بودجه را به جای ۱۰۰ درصد، ۱۱۰ درصد کرد. 

حریرچی عنوان کرد: در سال های ۹۴ و ۹۵، ارقامی جایگزین هدفمندی یارانه ها شد و با سازمان برنامه وبودجه توافقاتی حاصل کردیم که یک ردیف بودجه ای را به ۱۰۰ درصد برسانیم که مابه التفاوت آن متعلق به هدفمندی یارانه هاست. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا