ضعف بصری پایگاه استنادی ISC در مقابل Elsevier

این تحقیق که توسط هانیه بیجندی، دانشجوی کارشناسی ارشد ارتباط تصویری دانشگاه تربیت مدرس و محمد خزایی، استاد گروه ارتباط تصویری دانشگاه تربیت مدرس انجام شده در کنفرانس بین المللی وب پژوهشی نیز ارائه شد.

 

این پژوهش با هدف بررسی تطبیقی طراحی بصری دو پایگاه طلاع رسانی، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) و الزویر(Elsevier)  با توجه به استانداردهای مطرح در این حوزه بر اساس ادبیات پیشین تحقیق صورت گرفته است.

انتخاب این دو پایگاه اطلاع رسانی از میان پایگاه های داده متنوعی که وجود دارد به دلیل اعتبار جهانی و گستردگی حوزه علمی تحت پوشش برای این تحقیق است.

ابزار گردآوری نحقیق حاضر کیفی بوده و پژوهشگران به منظور جمع آوری اطلاعات از سیاه وارسی مستند به ادبیات پیشین تحقیق استفاده شده و دو پایگاه مزبور را بر اساس 33 معیار در هفت بخش شامل  مشخصه های بصری، امکانات کاربران، محتوای وب، جستجو و تحقیق، راهنما، خدمات پشتیبانی و سایر قابلیت ها طبقه بندی، مقایسه و با توجه به استانداردها و اصول مطرح شده ارزیابی و تحلیل کردند.

طبقه بندی معیارهای طراحی ارائه شده توسط نظام ارزیابی وب سایت دانشگاه ها وموسسات پژوهشی بوده است.

مشخصات بصری شامل خوانا بودن متن، استفاده از فونت مناسب، استفاده از تعداد رنگ استاندارد، تضاد رنگ متن و زمینه، ابزارهای کمکی، وجود فضای تنفس، استفاده از تصاویر برای درک بهتر متن، نظم در طراحی صفحات، طراحی ساده و بدون پیچیدگی،اولویت بندی در چیدمان، مسیریابی، نظم در چیدمان اجزای شالکه و پرهیز از تکرار منوها بوده است.

مشخصات امکانات کاربران نیز شامل نظرسنجی در مورد وب سایت، تاریخ آخرین روزآمدسازی، کاربران آنلاین، آمار تعداد مراجعات به سایت، امکان تغییر زبان،امکان تغییر رنگ صفحه نمایش، امکان تغییر اندازه قلم صفحه نمایش، نقشه سایت، سوالات متداول و معیار های محتوای وب شامل وجود اطلاعات و لینکهای درست،اطلاعات حق مولف سایت،وجود پیوند به صفحه اصلی در هر صفحه می شود.

با توجه به بررسی های به عمل آمده از نتایج مقایسه دو پایگاه اطلاع رسانی ISC  و Elsevier می توان به این نتیجه رسید که جز معدود شاخصه هایی، Elsevier در اکثر شاخصه های ذکر شده امتیازات بیشتری نسبت به ISC کسب کرده و این نشان دهنده اهمیتی است که طراحان پایگاه Elsevier نسبت به طراحی بصری و نیازهای کاربران قائل هستند.

با استناد به نتایج حاصله در این پژوهش، Elsevier با 28 امتیاز به عبارتی 84.8 درصد از معیارهای مورد نیاز را دارا بود و ISC با 19 امیتاز تنها 57.7 درصد یعنی حدود نیمی از معیارها را در پایگاه اطلاع رسانی خود به کار برده است.

در نتیجه اینگونه می توان بیان کرد که Elsevier اعتبار بیشتری در زمینه طراحی از ISC دارد و می تواند به عنوان یک نمونه مناسب برای سایر طراحان گرافیکی این حوزه باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا