استفاده از حشره‌کش و مرگ 13 کودک بنگلادشی

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، خبرگزاری فرانسه روز سه شنبه با اشاره به یک مطالعه بین المللی در این زمینه، افزود: حشره کش یاد شده موجب التهاب مغز این کودکان شده و مرگ و میرها 20 ساعت پس از آغاز علایم مسمومیت ناشی از سم، رخ داده است.

نتایج این تحقیقات، گزارش های اولیه انجمن آمریکایی بهداشت و درمان گرمسیری مبنی بر اینکه علت مرگ کودکان ناشی از واکنش به سم طبیعی موجود در دانه میوه «سرخالو» که بومی چین و آسیای جنوبی است را، زیر سوال برده است.
سیف الاسلام دانشمند مرکز بین المللی تحقیقات داکا و نویسنده اصلی گزارش اخیر، اعلام کرده است که سم موجود در دانه این میوه نمی تواند عامل التهاب مغز و مرگ این کودکان باشد؛ بلکه احتمال می رود قرار گرفتن متوالی در معرض سم و استفاده بیش از حد حشره کش ها در زمان برداشت محصول، عامل وقوع این حادثه باشد.
این محقق می افزاید: اگر دانه این میوه عامل مرگ کودکان باشد، باید موارد دیگری از این مرگ و میرها در سراسر کشور مشاهده می شد، نه اینکه فقط در یک محل شاهد این شرایط باشیم.
خبرگزاری فرانسه اضافه می کند: این دانشمند به کمک همکاران و محققان مرکز آمریکایی کنترل و پیشگیری از بیماری ها، یافته های خود را از تحقیقات گسترده بر روی 14 مورد از این بیماری مغزی در کودکان یک تا 12 ساله ای که در ماه ژوئن 2012 در شمال بنگلادش مسموم و فقط یک تن از آنها نجات یافت، بدست آورده اند.
این دانشمندان کشف کردند که عامل مرگ این کودکان به دلیل استفاده از «اندوسولفان» حشره کش بسیار سمی است که استفاده از آن به دلیل اثرهای سوء بر سلامت، در بیش از 80 کشور جهان ممنوع شده است.