سرمایه‌گذاری 65 میلیون دلاری دارپا در توسعه فناوری‌های ویرایش ژن

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفتهٔ دفاعی آمریکا(دارپا) در قالب برنامه "ژن‌‌های ایمن" (Safe Genes) طی چهار سال، 65 میلیون دلار را به هفت تیم علمی اختصاص خواهد داد و این گروهها شیوه‌های ایمن‌تر کردن فناوری‌های ویرایش ژن را بررسی می‌کنند.

حوزه ویرایش ژن با سرعت باورنکردنی در حال پیشرفت است و دریچه جدیدی را به سمت ارائه راهکارهای ژنتیکی باز کرده که تا پیش از این غیرممکن بود. با این حال، تاکنون توجه زیادی به کاهش دادن نقطه‌ضعف‌های بالقوه این حوزه نشده است.

برنامه "ژن‌های ایمن" (Safe Genes) دارپا بر ایمنی تمامی کاربردهای بالقوه این رشته تاکید دارد و به دنبال ارائه ابزارهایی برای ممانعت و کاهش سوءاستفاده است.

این برنامه سه هدف تکنیکی عمده دارد که عبارت‌اند از: ارائه فرآیندهایی که امکان کنترل بهتر ویرایش ژن را در سیستم‌های زنده فراهم می‌کند؛ ارائه راهکارهای مقابله‌ به مثل که از یکپارچگی ژنومی محافظت کند؛ بررسی راهکاری برای حذف ژن‌های مهندسی‌شده از سیستم‌های زنده.

دانشمندان امیدوارند این تحقیق شیوه‌هایی ارائه دهد که از حوزه ویرایش ژن در مقابل فناوری‌های زیستی افسارگسیخته محافظت کنند.

در  بیانیه دارپا مشخص نشده که آیا این برنامه به هر دو سوء استفاده تعمدی و تصادفی از فناوری‌های ویرایش ژن اختصاص دارد یا خیر.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا