۱۵ درصد دانشجویان کشور مهارتی هستند

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر محمد حسین امید با اعلام این مطلب ظرفیت‌های شهر بم در بخش کشاورزی و صنعت را بسیار بالا ارزیابی کرد و افزود: خوشبختانه در حال حاضر خودروهای تولیدی این منطقه در کشور شناخته شده است.

وی در ادامه افزود: بعد از تحریم‌ها و نوساناتی که در کشور پیش آمد مشکلاتی در تولید و کیفیت خودروها ایجاد شد که منطقه ارگ جدید بم با گذر از این بحران‌ها، در حال تبدیل شدن به یک قطب در بین بخش خصوصی است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی تاکید کرد: صنایع تبدیلی، بسته بندی و اخیرا معدن نیز جای رشد زیادی در این شهرستان دارد و همه اینها نشان می‌دهد که این منطقه نیازمند نیروی ماهر و توانا است و ما در دانشگاه جامع علمی کاربردی آمادگی داریم نیازهای منطقه به نیروی ماهر را تامین کنیم.

۱۵ درصد دانشجویان کشور مهارتی هستند

دکتر امید اظهار کرد: در سال‌های اخیر دانشگاه‌های زیادی در استان کرمان تأسیس شده است اما واقعیت این است از حدود ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار دانشجویی که در حال حاضر در کشور وجود دارد تنها حدود ۱۵ درصد آنها دانشجوی مهارتی هستند.

وی یادآور شد: به دلیل پویایی و انعطاف پذیری که در دانشگاه علمی کاربردی وجود دارد، می توانیم نیازهای مهارتی مناطق مختلف کشور را با توجه به شرایط موجود تامین کنیم.

ارائه آموزش مهارتی از سوی دانشگاه علمی کاربردی برای مشاغل

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی تصریح کرد: در این دانشگاه در کمتر از یک سال می توانیم بر اساس ضرورتی که برای یک شغل جدید پیش می آید، دوره جدید تعریف و دانشجو پذیرش کنیم.

دکتر امید تاکید کرد: در دانشگاه علمی کاربردی نزدیک به ۸۰۰ رشته در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد وجود دارد و حدود ۴۵۰ پودمان و تک درس نیز تعریف شده که این امر نشان می دهد شغلی در کشور وجود ندارد که ما برای آن شغل آموزش مهارتی نداشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: برای مشاغلی که رشته تحصیلی برای آنها تعریف نشده است بنا به اعلام نیاز بنگاههای تولیدی و اقتصادی، می توانیم دوره های بین سطوح و مقطع دار تدوین کنیم و این از ویژگی های دانشگاه علمی کاربردی است که هیچ دانشگاهی در کشور این ظرفیت را ندارد.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی گفت: این دانشگاه تنها دانشگاهی در کشور است که با اجازه وزارت علوم شورای برنامه ریزی درسی مهارتی دارد و سایر دانشگاه های کشور اگر بخواهند درس و دوره جدید تعریف کنند باید از وزارت علوم مجوز گیرند اما ما در این دانشگاه به نیابت از وزارت علوم این فرایند را انجام می دهیم و این باعث تسریع در کار می شود.

دکتر امید افزود: حتی در بحث گسترش نیز دانشگاه جامع علمی کاربردی تنها دانشگاهی است که می تواند گسترش دهد و سایر دانشگاه ها برای اینکه رشته، مرکز و دوره جدیدی را دایر کنند باید به شورای گسترش آموزش عالی ارجاع دهند اما با تنفیذ اختیاری که به ما داده شده است گسترش اختصاص دوره های کاربردی را داریم.

ارتقا کیفیت هدف اصلی دانشگاه جامع علمی کاربردی

وی تاکید کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی در گذشته رشد کمی قابل توجهی داشته است، بنابراین توسعه کمی دیگر مورد نظر ما نیست بلکه آنچه ما دنبال می کنیم توسعه کیفی و ارتقا کیفیت آموزش ها در این دانشگاه است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: باید آموزش های خود را به گونه ای ارتقا دهیم که دانش آموخته دانشگاه بتواند در کشور و منطقه کار پیدا کند. بنابراین مهارت های دانشجویان ما باید استاندارد جهانی را داشته باشند.

آمادگی دانشگاه جامع علمی کاربردی در اجرای برنامه های بین المللی

دکتر امید، بین المللی سازی را از اولویت های این دانشگاه عنوان کرد و افزود: ما این آمادگی را داریم که در سطوح مختلف فعالیت بین المللی انجام دهیم و همه مراکز علمی کاربردی می توانند با مجوز دانشگاه دانشجوی خارجی جذب کنند.

به گفته وی، ما در منطقه ای واقع شدیم که همسایه های ما از نظر تربیت نیروهای مهارتی از ما هم عقب تر هستند و مراکز ما می توانند در کشورهای همجوار مرکز دایر کنند و این بخش دیگری از بین المللی کردن دانشگاه جامع است. همچنین بخشی از مراکز این دانشگاه که از ظرفیت لازم برخوردارند می توانند با شرکای خارجی دوره های بین المللی برگزار کنند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی، دکتر امید در پایان گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی آمادگی دارد همه نیازهای منطقه بم را شناسایی  و برای آنها رشته دانشگاهی تعریف کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا