خویش‌انداز (سلفی) پردردسر یک میمون

به گزارش سیناپرس به نقل از مجله شبکهْ این در حالی بود که دیوید اسلیتر، فردی که میمون با دوربین او عکس‌ها را گرفته است در کمال ناامیدی جلسه را بطور زنده از خانه خود در انگلستان تماشا می کرد؛ چون پول کافی برای رفتن به آمریکا و شرکت در این جلسه را نداشت. با سایت شبکه همراه باشید تا نگاهی به این ماجرا داشته باشیم.

دیوید اسلیتر، عکاس انگلیسی که در میانه یک جنجال قضایی عجیب قرار گرفته معتقد است طرح دعوی یک میمون از او در دادگاه، زندگی‌اش را دچار بحران کرده است. این عکاس 52 ساله می‌گوید بعد از سال‌ها پیگیری قضایی بر سر اینکه آیا او مالک عکس‌هاست یا میمونی که عکس‌ها را گرفته، حتی یک پنی هم دریافت نکرده است. او که حتی پول کافی برای سفر به آمریکا و شرکت در جلسه دادگاهی که به تازگی برگزار شد را هم نداشت، قصد دارد عکاسی را کنار بگذارد: « دیگر علاقه‌ای ندارم که بروم بیرون وعکس بگیرم. در این مدت چندین هزار پوند به وکلایم دادم و همه درآمدم از دستم رفت.»

ماجرا از سال 2011 آغاز شد زمانی که اسلیتر به اندونزی رفت و یک هفته‌ای را صرف گرفتن عکس از دسته‌ میمون‌ها  کرد. یکی از میمون‌ها با دوربین او سلفی‌هایی می‌گیرد و جنجال به پا می‌شود. عکس‌هایی که میمون از خود گرفت، مشهور شدند در حالیکه اسلیتر مبلغی حدود چندهزار پوند نصیبش شد که فقط برای تأمین هزینه سفرش کافی بود. در سال 2014 وقتی او از سایت‌های Techdirt و ویکی‌پدیا خواست این عکس‌ها را بدون اجازه وی در صفحات خود استفاده نکنند، این داستان تبدیل به یک مناقشه قضایی پیچیده شد. دو وب‌سایت از این کار سر باز زدند و حتی ویکی پدیا مدعی شد از آنجاییکه این عکس را یک میمون گرفته و در حقیقت پدید آورنده آن است، پس مشمول قانون کپی‌رایت نمی شود و بدنبال آن، اداره حق نشر در آمریکا اعلام کرد حیوانات نمی‌توانند صاحب حق انتشار ( کپی رایت) باشند.در سال 2015 یک گروه مدافع حیوانات بنام پتا ( Peta) از طرف این میمون علیه اسلیتر طرح شکایت کرد با این مضمون که این حیوان صاحب قانونی حق انتشار این عکس است! که البته در سال 2016 دادگاه  با این استدلال که حیوانات مشمول قانون کپی‌رایت نمی‌شوند،  به ضرر پتا رأی داد.

در حالیکه این گروه مدافع حیوانات بدنبال برنده شدن در دادگاه هستند، اسلیتر نگران موارد دیگری است از جمله آینده دختر هفت ساله‌اش:« من پول کافی برای خرید خودرو ندارم؛ حتی اگر فردا بمیرم، هیچ تجهیزات عکاسی که برای دخترم به ارث بگذارم هم ندارم » او با این ادعا که گرفتن این عکس را برنامه‌ریزی کرده بوده است می‌گوید: « دوربین را روی سه پایه گذاشتم و تلاش کردم میمون‌ها را وادار کنم همانطور که به لنز نگاه می‌کنند دکمه شاتر را بزنند» او معتقد است :« هر عکاسی آرزو دارد که عکسی نظیر این در کارنامه‌اش باشد. اگر از آن زمان، هرکسی که  از این عکس استفاده می‌کند یک پوند به من پرداخت می‌کرد حالا من 40 میلیون پوند در جیبم داشتم. با درآمدی که از این عکس می‌توانستم کسب کنم، حالا زندگی خیلی بهتری داشتم  اتفاقی که حالا نیفتاده است»

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا