کمک به جوانه زنی بذر زردآلو با سرمادهی مصنوعی

زردآلو درختی چندساله است که به دلیل داشتن میوه ای مطبوع، خواص دارویی و چوب باارزش از دیرباز به عنوان یک محصول تجاری مهم شناخته می شده است. این گیاه در مناطق کوهستانی با آب و هوای معتدل نظیر استان های آذربایجان شرقی و غربی به خوبی پرورش می یابد.

یکی از مشکلاتی که برای کشت و کار زردآلو وجود دارد، وجود خفتگی در بذر این گیاه است. خفتگی به حالتی در بذر گیاهان گفته می شود که در آن، بذر حتی پس از فراهم کردن شرایط مناسب جوانه زنی نظیر رطوبت و حرارت، جوانه نزده و نیازمند کاربرد مواد یا فرایندهای خاصی برای این منظور می باشد. این پدیده ممکن است به دلیل عواملی نظیر کنترل ژنی، خصوصیات فیزیکی بذر نظیر پوشش سخت، همچنین وضعیت حرارتی و رطوبتی و یا وجود عوامل ممانعت کننده شیمیایی درون بذر اتفاق افتد.

کشاورزان و تولیدکنندگان، برای داشتن کشت و کار یکنواخت، لازم است که خواب بذرهای دچار خفتگی را به نحوی از بین برده تا جوانه ها به طور نسبتا همزمان و یکنواخت سبز شده و رشد و نمو نمایند. برای شکستن خواب بذرها از روش های مختلفی استفاده می شود. یکی از این روش ها که محققینی از دانشگاه های پیام نور تهران و آزاد اسلامی گرگان برای بذور زردآلو مورد مطالعه قرار داده اند، استفاده از پدیده سرمادهی است.

در این پژوهش که بر روی 7 رقم مختلف زردآلو با عناوین زردآلوی تخم مرغی، زردآلوی قرمز، زردآلوی خودروی دانه شیرین، زردآلوی خودروی دانه تلخ، زردآلوی تبرزه معمولی، زردآلوی تبرزه نصیری و زردآلوی سفید انجام گردید، ابتدا دانه های زردآلو مورد ضدعفونی قرار گرفته و سپس با داشتن رطوبت 55 درصد، به مدت یک هفته در دمای 1 درجه سانتی گراد قرار گرفتند. پس از طی مرحله سرمادهی، دانه ها برای بررسی جوانه زنی به محیط رشد مناسب منتقل گردیدند.

نتایج این آزمایش که مقاله علمی پژوهشی آن در فصل نامه «تازه های بیوتکنولوژی سلولی مولکولی» سال 5 شماره 17 منتشر گردیده است، نشان می دهد که سرمادهی مصنوعی به طور معنی دار و قابل ملاحظه ای جوانه زنی بذرهای زردآلو را افزایش می دهد. در این آزمایش زردآلوی رقم خودروی دانه تلخ با 100 درصد جوانه زنی بهترین عملکرد را از خود نشان داد. علاوه بر درصد جوانه زنی، سرعت جوانه زنی بذرها نیز توسط سرما به طرز معنی داری نسبت به گروه سرماندیده، افزایش نشان داد.

محققین در بیان دلایل موثر بودن این شیوه اظهار می دارند که سرما دادن بذرهای زردآلو، علاوه بر ایجاد تغییرات شیمیایی و فیزیولوژیکی درون جنین آن که برای جوانه زنی لازم است، باعث ایجاد ترک هایی در پوسته سخت آن می شود که این ترک ها کمک می کنند هنگامی که بذر به اندازه کافی آب جذب کرده و متورم شده، از نواحی کناری شکسته شده و راه را برای خروج جوانه باز نمایند.