شناسائی عوامل موثر بر اندازه مغز

سینا پرس : تیمی از پژوهشگران و دانشمندان بین المللی در مطالعات خود موفق به کشف شش عامل ژنتیکی تاثیر گذار در اندازه و حجم مغز انسان شدند . در این پژوهش ها بیش از  300 پزشک و محقق ، به بررسی و آنالیز اطلاعات ژنتیکی و تصاویر ام . آر . آی  30 هزار و 717 بیمار از سراسر جهان پرداختند .

محققان این پروژه  با بررسی ژنتیکی هفت بخش مغز انسان و تطابق آن با تصاویر ام . آر . آی  ، اندازه و ابعاد مغز را مورد ارزیابی قرار دادند . به گفته پژوهشگران ، این تحقیقات وسیع ترین تحقیقاتی بود که تا کنون با توجه به استفاده از اطلاعات ژنتیک و تصاویر مغزی در مورد این عضو حیاتی و مهم بدن انسان انجام شده بود .

در همین رابطه دکتر جسیکا ترنر  دستیار پرفسور ، روان شناس و متخصص اعصاب در دانشگاه ایالتی جرجیا اعلام کرد : " بر اساس حجم مطالعات بین المللی که بر پایه اشتراک گذاری داده ها و آنالیز اطلاعات ژنتیکی بود ، ما قادر به شناسائی موفقیت آمیز ژن های موثر بر ساختار و اندازه بخش های مختلف مغز از قبیل hippocampus و putamen شدیم که پیش از این کسی موفق به شناسائی آن ها نشده بود . "

در حقیقت اصلی ترین هدف پژوهشگران پروژه مورد ذکر ، این بود که متغیر های ژنتیکی موثر در ساختار و شکل گیری هفت بخش زیر غشائی مغز را شناسائی کنند که با حافظه ، حرکت ، یادگیری و برانگیختگی مرتبط هستند .

به گفته پزشکان هر گونه تغییر در این بخش های مغز ، می تواند منجر به بروز رفتار های غیر عادی شده و شرایط برای ابتلا به بیماری های مختلفی را ایجاد کند . پژوهش های پیشین نشان دهنده این موضوع است که ساختار و شکل گیری مغز به طور جدی وابسته به مساله ژنتیک است . در حقیقت مطالعه تنوع ژنتیکی موجود در انسان ها می تواند دلیل تفاوت های موجود در مغز انسان ها را نشان داده و نحوه از کار افتادن مغز را مشخص کند .

دکتر جسیکا ترنر   درباره اهمیت شناخت این بخش های مهم از مغز می گوید : "  ما موفق به کشف و شناسائی بخش هایی از مغز شده ایم که می توانند باعث بروز اختلالات عصبی و روانی شوند . در حقیقت شناسائی ژن های مرتبط با بزرگی و کوچکی اندازه مغز ، می تواند برای درک مکانیسم اختلالات مغزی بسیار سودمند باشد . "

نتایج این پژوهش در مجله علمی journal Nature منتشر شده است .