ارائه طرح گسترش واکسیناسیون جهانی

سازمان بهداشت جهانی (World Health Organization) اخیرا در گزارشی اعلام کرد ، با توجه به اینکه واکسیناسیون جهانی و مصون سازی افراد به این طریق ، پیشرفت هایی داشته و به اهداف از پیش تعیین شده انجام واکسیناسیون جهانی در سال 2015 نزدیک شده ،  اما متاسفانه  پیشرفت چشمگیر آن در سال های اخیر متوقف شده است و هنوز هم یک پنجم کودکان سراسر دنیا تحت این پوشش مصون سازی قرار نگرفته اند.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) همچنین در این گزارش اعلام کرد برنامه هایی در پیشبرد این اهداف در هفته جهانی ایمن سازی (World Immunization Week) از 24 تا 30 آوریل سال جاری اجرا خواهد شد .

استفان دوجیک (Stephane Dujarric) سخنگوی سازمان ملل متحد در یک کنفرانس خبری اعلام کرد : هرساله می توان در حدود 1.5 میلیون مرگ و میر ناشی از بیماری های قابل جلوگیری را کاهش داد و سازمان بهداشت جهانی (WHO) خواستار تمدید برای تلاش و پیشرفت در جهت برگشت دوره واکسیناسین در سراسر جهان شده است .

بر اساس این گزارش ها ، در سال 2013 نزدیک به 22 میلیون نوزاد که نیازمند واکسن سه گانه دیفتری – کزاز – سیاه سرفه بودند ، از دریافت آن محروم شدند و متاسفانه بسیاری از این نوزادان در فقیرترین کشورهای جهان زندگی می کنند . سازمان بهداشت جهانی (WHO) فرخوانی جهانی را برای پایان دادن به این مرگ و میر ناشی از عدم واکسیناسیون ، اعلام کرده است .

دکتر فلاویا باسترو (Flavia Bustreo) دستیار مدیر کل بخش خانواده ،  زنان و سلامت کودکان سازمان بهداشت جهانی در این رابطه می گوید : " هفته جهانی ایمن سازی یک پلتفرم جهانی در تمرکز بر تقویت تلاش های جمعی همه ما ایجاد می کند تا از واکسیناسیون هر کودک ، هر کسی که در هر کجا از دنیا زندگی می کند ، اطمینان حاصل کنیم . "

او در ادامه اظهار داشت : " این بسیار مهم است که جامعه جهانی در حال حاضر ، به تلاش جمعی و منسجم در مسیر پیگیری و پیشرفت به سوی شش هدف ما می پردازد . "

در سال 2012 همه 194 کشور عضو سازمان بهداشت جهانی (WHO) در مجمع بهداشت جهانی ( (World Health Assemblyعضو بوده و به تایید طرح عمل واکسن جهانی (Global Vaccine Action Plan) پرداختند و تعهد کردند که هیچ فردی از این طرح ایمن سازی توسط واکسن از قلم نیافتد . با این حال گزارش های اخیر ارزیابی مستقل در پیشرفت طرح عمل واکسن جهانی (GVAP) زنگ هشداری را به صدا درآورد که واکسن ها به طور منصفانه و معتبر در بخش های مختلف جهان  تقسیم و تحویل داده نشده و تنها یکی از شش هدف از اهداف شش گانه واکسیناسیون در سال 2015 در مسیر پیگیری است .

بسیاری از کشورها شیوع گسترده سرخک را در سال گذشته تجربه کرده اند بنا بر گزارش های رسیده تلاش برای رسیدن به هدف طرح واکسن جهانی (GAP) و از بین بردن سرخک تا پایان سال جاری در حال افزایش است .

همکاری های مشترک جهانی در حوزه  واکسیناسیون و مصون سازی افراد در برابر بیماری های قابل پیشگیری ، در اواسط دهه 1970 میلادی آغاز شد . با برقراری  و استقرار این برنامه گسترده در سراسر جهان ، سطح واکسیناسیون از حد بسیار پایین 5 درصد ، به بیش از 80 درصد در سال 2013 در بسیاری از کشورها رسیده است .

سازمان بهداشت جهانی در گزارش های رسمی خود تخمین زده است که انجام واکسیناسیون  از مرگ بین 2 تا 3 میلیون نفر در سال جلوگیری کرده و به حفظ سلامت افراد از بیماری ها و ناتوانی های مختلف ، منجر خواهد شد . اگر چه پیشرفت چشمگیر طرح واکسیناسیون در سال های اخیر متوقف شده است اما همان موفقیت اولیه نشان می دهد که پتانسیل واکسن به طور افزایشی در بین کودکان و بزرگسالان زیاد شده است مشروط بر این که محافظت در برابر بیماری هایی چون آنفلوآنزا ، مننژیت و سرطان های دهانه رحم و کبد نیز صورت گیرد .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا