دلایل بروز «نفخ شکم» و راه‌هایی ساده برای پیشگیری

به گزارش سیناپرس به نقل از سلامت آنلاین، دکتر پیمان ادیبی  گفت: در بین موارد مذکور که موجب برجسته شدن شکم می‌شود، اتساع گازهایی که عامل این برجستگی در شکم هستند بر اثر تاثیر میکروب‌های داخل بدن بر موادغذایی مصرفی ایجاد می‌شود که به دنبال آن ناراحتی‌های گوارشی را برای فرد به همراه دارد.

وی توضیح داد: شکم انسان شبیه به کارخانه‌ای است که موادی به داخل آن راه می‌یابند و کارگرانی روی آن کار می‌کنند، این کارگران میکروب‌های زنده‌ای هستند که در تمام عمر در بدن افراد زندگی می‌کنند. ترکیب میکروب‌ها و تعداد و تنوع آن‌ها بر اتساع گازهای عامل نفخ شکم تاثیر می‌گذارد. در این فرایند واضح است موادی که میکروب‌ها به آن علاقه دارند موجب شود که نفخ بیشتری در شکم تولید شود.

این فوق تخصص گوارش اظهار داشت: اگر تعداد میکروب ها، دسترسی مواد به میکروب ها، یا نوع میکروب تغییر داده شود، می‌توان از  نفخ شکم کاست.

وی مصرف آنتی‌بیوتیک کوتاه مدت با هدف کاهش میکروب‌ها، تجویز پروبیوتیک‌هایی حاوی میکروب‌های زنده‌ای که می‌توانند جایگزین میکروب‌های بیماری زای داخل روده شوند و تجویز مسهل را در این زمینه کمک کننده دانست.

به گفته این فوق تخصص گوارش، حالت‌های نادری وجود دارد که نفخ به علت بیماری باشد.

ادیبی تصریح کرد: ترکیب موادغذایی خاص می‌تواند تولید گاز و نفخ را بیشتر کند، چون این قابلیت وجود دارد که موادغذایی، توسط روده‌ تخمیر شوند. همچنین در بخش اعظمی از افراد توانایی هضم لبنیات به ویژه شیر، وجود ندارد که همین عامل می تواند موجب نفخ شکم شود، اما در مورد هضم پنیر و ماست، علایم کمتری از نفخ ایجاد می‌شود.

به گفته وی، در دسته‌ای از افراد، مصرف قندهای کوچک نیز مانند قند لبنیات عمل می‌کند و موجب نفخ شکم می شود. به همین دلیل به این افراد توصیه می‌شود، که از مصرف هر چیز شیرین تا جایی که ممکن است پرهیز کنند تا دچار نفخ شکم نشوند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان عنوان کرد: درمان‌های رایج نفخ شکم، با مصرف داروهای حاوی موادی است که گاز را به خود جذب و یا به اجزای کوچکتری تبدیل می‌کند. «دایمیتیکون» و «زغال فعال خوراکی» از جمله داروهایی هستند که در داروخانه موجود است و می‌تواند در این زمینه کمک کننده باشد، اما فقط با تجویز پزشک، مصرف آنها مجاز است.با توجه به عدم جذب طولانی مدت این داروها، مصرف آن در دراز مدت عارضه‌ای به همراه ندارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا