رویکرد جدید بنیاد ملی نخبگان، نگاه به ظرفیت ایرانیان مقیم خارج از کشور است

سیناپرس: مهندس علی مرتضی بیرنگ در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با اشاره به رویکرد تازه بنیاد ملی نخبگان برای استفاده از ظرفیت متخصصان ایرانی خارج از کشور، گفت: رویکرد جدید بنیاد ملی نخبگان که از سال گذشته و هم زمان با آغاز ریاست دکتر ستاری بر این بنیاد، شکل گرفته است، نگاه به ظرفیت ایرانیان مقیم خارج از کشور است. در 7 سال اول فعالیت بنیاد ملی نخبگان، این رویکرد کم رنگ تر بود اما از سال گذشته با ایجاد بخش بین الملل در بنیاد ملی نخبگان، به دنبال این هستیم که از ظرفیت قابل توجه متخصصان و دانشمندان ایرانی مقیم خارج از کشور استفاده کنیم.

 

بیرنگ افزود: هدف ما بازگرداندن این افراد نیست بلکه هدف ما این است که هریک از این افراد به اندازه خودش بتواند نقشی در توسعه علمی و فناوری کشور ایفا کند. در این راستا برنامه هایی را شروع کردیم. به عنوان مثال یک طرحی داریم که امیدوارم به زودی فراخوان آن منتشر شود و آن، ایجاد پایگاه های تخصصی جذب متخصصان و دانشمندان ایرانی غیرمقیم است.

 

مشاور بین الملل رییس بنیاد ملی نخبگان خاطرنشان کرد: بسیاری از دانشمندان و متخصصان ایرانی که از دانشگاه های خارجی فارغ التحصیل می شوند و دکترای خود را می گیرند، اگر تمایل به بازگشت به کشور داشته باشند، معمولا در یکسال اول با یک فضای ابهام آلود مواجه می شوند که آن هم به لحاظ چند سال دور بودن از کشور و کمبود شناخت از حوزه های مختلف کاری و نیز بی اطلاعی از جایی که می بایست مراجعه کنند، اتفاق می افتد. فرآیند جذب در دانشگاه ها و عضویت در هیات علمی هم فرآیندی است که معمولا یکسالی طول می کشد. بنابراین در این یکسال که نیاز است تا مدرک فرد تایید شود و فرآیند جذب هیات علمی اتفاق بیفتد، او هیچ کاری نمی تواند انجام دهد. در این مدت ممکن است چنانچه این فرآیند طولانی شود و یا فرد جوابی دریافت نکند، دوباره به فکر بازگشت به خارج بیفتد. از طرف دیگر فرد در این مدت تحت فشار زیادی قرار دارد و ممکن است اطرافیان به او بگویند اگر تو از فلان دانشگاه معتبر خارجی فارغ التحصیل شدی، پس چرا یکسال است که بیکاری؟!

وی تاکید کرد: این پایگاهی که به عنوان پایگاه تخصصی جذب مطرح شده، ساختار جدیدی نیست بلکه موضوع آن این است که موسسات، دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و حتی شرکت های خصوصی هایتک که ظرفیت برای جذب این افراد دارند، با آنها قراردادی بسته شود که شرایط به کارگیری و فعالیت این افراد در این یکسال تسهیل شود. در طی این فرآیند، آن شخص یکسال فرصت دارد که خودش را به مجموعه اثبات کند و مجموعه یکسال فرصت دارد که او را محک بزند. بنابراین شخص از همان روزهای اول ورود به کشور می تواند کارش را شروع کند و ادامه فعالیت های تحقیقاتی را در داخل ایران پیگیری کند، آن فرآیند یکساله هم به موازات این مساله پیش خواهد رفت.

بیرنگ افزود: این برنامه در مرحله اول به صورت پایلوت در 5-6 پژوهشگاه مهم کشور مثل پژوهشگاه رویان، پژوهشکده ICT دانشگاه صنعتی شریف، پژوهشکده علوم شناختی و… شروع شده است تا شرایط بازگشت این عزیزان به کشور تسهیل شود.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا