توقف آزمایش های جنجال برانگیز ژنتیک انسانی در چین

بر اساس گزارش های منتشر شده در مجامع علمی ، دانشمندان چینی از جنین  انسان و متعلقات آن در یک کلینیک باروری برای انجام مطالعات ژنتیکی با هدف ایجاد تغییر در ساختار ژنتیک انسانی ، استفاده می کنند .

در این پژوهش ها ، دانشمندان چینی از متد علمی جدیدی استفاده کرده اند که بر پایه آن قادر هستند تا از آنزیم های مختلفی جهت ویرایش توالی ژنتیکی انسان بهره برده و در آن تغییراتی ایجاد کنند . در این روش جدید ، پژوهشگران دسترسی کامل به تک تک ژن های انسانی را پیدا کرده و قادر به انجام هر نوع تغییری در آن هستند .

در این مطالعات تا کنون از  هشتاد و شش جنین استفاده شده است که 71 مورد از آن ها زنده مانده اند و از نظر پزشکان ، درصد خطر این موضوع هنوز بسیار زیاد است . به همین دلیل پژوهشگر ارشد این پروژه ، در گزارشی رسمی اعلام کرد : " اگر هدف اصلی ما استفاده از این روش جدید روی جنین انسان باشد ، میزان احتمال موفقیت در آن باید به 100 درصد رسیده و هیچ جای خطر و ریسکی وجود نداشته باشد . "

لازم به توضیح است که این پژوهش ها در حال حاضر متوقف شده و پیگیری نمی شود . مدیر ارشد این تیم پژوهشی در رابطه با دلیل توقف این مطالعات ، اعلام کرد : " ما روند مطالعات و پژوهش های خود در این حوزه را متوقف کرده ایم ، زیرا احساس می کنم هنوز برای این کار خیلی زود است . "

لازم به توضیح است که این آزمایش ها با واکنش های اخلاقی متعدد و گسترده ای رو به رو شده بود و اعتراضات فراوانی نسبت به تیم پژوهشی فوق انجام گرفته است . بسیاری از معترضین ، در خواست توقف این تحقیقات را داشته و نامه های متعددی در این زمینه به مجله Nature ارسال شد که در آن دانشمندان و پژوهشگران مختلفی از سراسر جهان ، خواستار توقف این آزمایش ها شده اند . به همین دلیل مجله فوق از انتشار نتایج این تحقیقات خود داری کرده و در اقدامی مشابه ، مجله علمی Science نیز درخواست چاپ نتایج این تحقیقات را رد کرد .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا