برای بهره بردای از ماه زمانی برای وقت تلف کردن نیست

وی که هم اکنون نیز عضوی از تیم مأموریت مدارگرد شناسایی کننده ماه ناسا به شمار می آید در گفتگو با Space.com به تشریح ظرفیتهای پنهان ماه و آینده اکتشافات در آن پرداخته است.

Space.com: آنچه که امروزه درباره ماه می دانیم از منظر شما در چه سطحی است؟

هنوز خیلی چیزها وجود دارد که درباره ماه نمی دانیم. درحقیقت ماه فراتر از آنچه که پیش بینی می کردیم پیچیده، جذاب و مملو از ناشناخته است. طی یک دهه گذشته به موج جدیدی از داده ها درباره ماه دست یافته ایم و به همین دلیل می توان گفت در ابتدای دوره جدیدی از اکتشافات در این جرم فضایی قرار گرفته ایم.

Space.com: و آیا فکرمی کنید از این داده ها برای طراحی پرسشهای جدید و به تبع آن مأموریتهای جدید (در ماه) استفاده می کنیم؟

قطعا همین گونه است. مثال بارز و سنتی در این زمینه به مسأله وجود یخ در ماه برمی گردد. از زمانی که مأموریتهای آپولو آغاز شد درباره این موضوع بحث کرده ایم و حالا نیز تأیید شده است با این حال هنوز خیلی چیزها وجود دارد که درباره یخهای موجود در ماه نمی دانیم، مثلا شکل فیزیکی و میزان آن. هنوز نمی دانیم که این یخها چه تاریخی دارند؟ و از کجا آمده اند؟ با این حال خبر هیجان انگیز این است که در ماه آب وجود داشته است. تا مدتها این عقیده درباره ماه وجود داشت که در آن خبری از آب نبوده است. اما اکنون می دانیم که در اعماق ماه یعنی جایی در صدها کیلومتر زیر سطح آن و چیزی درحدود 3 تا 4 میلیارد سال پیش آب وجود داشته و این اطلاعاتی جدید و هیجان انگیز است.

Space.com : این روزها چین به عنوان بازیگر اصلی اکتشافات در ماه در نظر گرفته می شود. نظرتان درباره برنامه ها و اهداف این کشور از رساندن خود به ماه چیست؟

دیدگاه من در مقایسه با شما درباره نگرش چین به ماه متفاوت است. همیشه به این نکته توجه داشته باشید که برنامه فضایی چین تحت کنترل و نظارت ارتش این کشور است و من فکر می کنم هدف اصلی این کشور در برنامه اکتشاف در ماه چیزی شبیه کنترل فضا از فضاست. فضاپیمای چانگ 2 به مدار ماه وارد و از آن خارج می شود. من به این نوع تحرکات فضایی به عنوان کنترل فضایی سنتی نگاه می کنم. اگر این فعالیتها را با تجربه جنگی ضد ماهواره ای این کشور درهم آمیزید به تصوری شبیه من درباره این کشور دست پیدا می کنید.

Space.com : اما به هرحال این کشور پیشرفت خوبی در حوزه اکتشاف در ماه داشته است. اینگونه نیست؟

تنها می گویم که دانش مربوط به ماه سکوی مناسبی برای نمایش توانمندی هاست. آنها (چین) در حال توسعه و نمایش قابلیتهایشان در زمینه جمع آوری اطلاعات ارزشمند درباره ماه هستند.

Space.com : و آنها به مأموریتی فکر می کنند که طی آن نمونه برداریی از ماه انجام داده و به زمین منتقل کنند، زمانی درحدود سال 2017؟

البته من هنوز مطمئن نیستم که آنها قصد نمونه برداری از کدام بخش از ماه را دارد. تصور من این است که از جایی در نواحی پست این جرم فضایی شروع به نمونه برداری خواهند کرد. این نواحی منطقه ای بی خطر برای فرود هستند. این نکته از آن جهت از اهمیت برخوردار است چون محل فرود در ماه همواره برای دانشمندان به عنوان یک چالش بوده است.

Space.com : بیایید چشم انداز وسیعتری داشته باشیم. به نظر شما گام اصلی در بهره برداری از ماه چیست؟

من همواره از رفتن به قطب های ماه و استخراج آب از آنجا جهت راه اندازی ایستگاههای تدارکاتی حمایت کرده ام. بدین ترتیب می توانیم به راه اندازی یک سیستم دائمی حمل و نقل فضایی فکر کنیم.

Space.com : آیا فکر می کنید آمریکا قادر به برقراری شرایطی برای حضور پایدار انسان در ماه است؟

من چنین تصوری دارم. البته توجه داشته باشید که شرایط با دوران آپولوها متفاوت است. درحقیقت همه چشم به تأمین مالی اینگونه مأموریتها دارند و هم اکنون نیز ناسا منتظر باز شدن منابع مالی جدید است. درکل فکر می کنم برنامه ناسا برای ماه همان حضور پایدار انسان در آن است.

Space.com : شما با بخش خصوص در حوزه اکتشاف در ماه همکاری می کنید؟

همکاری من با برنامه Moon Express با این هدف صورت می گیرد که به آنها در طراحی برنامه ای جامع کمک کنم تا در نهایت این امکان فراهم شود که انبوهی از اطلاعات ارزشمند درباره منابع ماه راهی زمین شود. تلاشهای فعلی ما بر روی فرود بی نقص در ماه متمرکز است تا از این طریق بتوانیم محموله های باری را بر روی این جرم فضایی فرونشانیم.

Space.com : و نظرتان درباره تلفیقی از تلاشهای انسانی و سیستم های روباتیکی در ماه چیست؟

عقیده بر این است که رهبری امور در دست روباتها باشد تا فرآیند استخراج آب از ماه آغاز شود و زمانی پای انسان به ماه باز شود که شرایط مهیا شده باشد. در واقع باید از روباتها برای فراهم کردن مقدمات حضور انسانها در ماه استفاده کرد. ما می توانیم کارهای سخت مربوط به استقرار یک ایستگاه بزرگ و عملیات استخراج آب در ماه را توسط سیستمهای روباتیکی کنترل از راه دور انجام دهیم. اینجا جای وقت تلف کردن نیست که طی آن فضانوردان شروع به حفاری در ماه کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا