آیا گنجشک توئیتر در ایران پرواز خواهد کرد؟

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص فیلتر بودن توئیتر در ایران اظهار نظر کرد و گفت که کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ باید دربارۀ برداشتن فیلتر توییتر فکر کند.

او باتوجه به این موضوع که در حال حاضر، بسیاری از مدیران دولتی در شبکه‌ اجتماعی فیلترشدۀ توئیتر فعالانه حضور دارند، گفت که باید مسألۀ فیلتر بودن توئیتر  از طرف کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ، مئرد تجدیدنظر واقع شود.

واعظی توضیح داد که در گذشته سیستم فیلترینگ تنها از مبادی ورود کشور اعمال می‌شد، اما هم‌اکنون هر اپراتوری که سرویسی ارائه می‌دهد، می‌تواند مطابق آن اعمال فیلترینگ کند. او همچنین افزود که اقداماتی از نظر فنی انجام خواهد شد که مبنی بر آن، سرویس اینترنت برای کاربران با توجه به سن، جنسیت و شغل آن‌ها تفکیک شود. به این معنی که بر اساس این طرح، نحوۀ دسترسی به اینترنت به عنوان مثال، برای یک استاد دانشگاه یا یک پزشک با یک کاربر خانگی تفاوت خواهد داشت. 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت که از نظر او، این طرح امکان اجرایی شدن دارد و تنها باید از طرف کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ تأیید شود و برای آن مصوبه صادر شود.

 

توئیتر (Twitter)  یک شبکۀ اجتماعی و سرویس ارائه دهندۀ میکروبلاگ است که به کاربران اجازه می‌دهد تا ۱۴۰ حرف را در یک پیام متنی  که توئیت نامیده می‌شود، ارسال کنند.
توییتر در مارس ۲۰۰۶ توسط «جک دورسی» به وجود آمد و در ژوئیه ۲۰۰۶ آغاز به کار کرد. این میکروبلاگینگ در سال ۲۰۱۲ بیش از 100 میلیون کاربر داشت که ۳۴۰ میلیون توئیت در روز می‌فرستادند و بیش از ۱٫۶ میلیارد جستجو در آن انجام می‌شد.
توئیتر با شعار «چه کار می‌کنید؟» (What are you doing) پا به میدان گذاشت امّا درنوامبر سال 2009 میلادی این شعار به «چه چیزی در حال رخ دادن است؟» (What’s happening) تغییر کرد.  یکی از ویژگی‌های توئیتر محدود بودن به تایپ تنها ۱۴۰ کاراکتر است. این دو شناسه به قدری نو بود که به سرعت در بین کاربران اینترنت به محبوبیت رسید. در توئیتر افزون بر فرستادن نوشتار می‌توان فیلم، عکس و صدا نیز فرستاد. توئیتر در لغت به معنی جیک جیک کردن است.

شاخه مرکزی توئیتر در سان‌فرانسیسکو ، ایالت کالیفرنیا است. توئیتر در رتبه‌بندی وب‌گاه الکسا در میان 10 وب‌گاه برتر در رتبه هشتم قرار دارد. هم اکنون توئیتر بیش از ۶۰۰ کارمند دارد  و در ۱۶ زبان در دسترس است.

توئیتر در حال حاضر در ایران فیلتر است و کاربرانش به طور مستقیم به آن دسترسی ندارند.

 

غزال غضنفری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا