ناسا در اندیشه ساخت شهری در اتمسفر زهره

درخصوص انجام هرگونه مأموریت اکتشافاتی در سیاره زهره یک نکته چالش برانگیز خودنمایی می کند: آسمان اسیدی. این وضعیت عملا امکان نزدیک شدن به سطح زهره را غیرممکن می کند. اما ناسا برای غلبه بر این چالش برنامه خاص خود را دارد.

درحقیقت قرار است فضانوردانی که در آینده راهی این سیاره می شوند سوار بر کشتی های فضایی به شکل بالن شوند که مملو از گاز هلیوم است. آنها می توانند با استفاده از این فناوری در ارتفاع قابل توجهی از اتمسفر این سیاره دیدنی به پرواز خود ادامه می دهند.

این ایده جدید که تحت عنوان HAVOC (ایده عملیاتی پرواز در ارتفاع بالا زهره) مطرح شده می تواند راه را برای رسیدن انسان به سیاره خواهر زمین همواره سازد.

ناسا این تصور را دارد که با به پرواز درآوردن انبوهی از این بالن ها بر فراز اتمسفر سیاره زهره، عملا شهری در میان ابرها ایجاد کند. البته محققانی همچون کریس جونز از مرکز تحقیقات لانگلی ناسا در ویرجینیا معتقدند چنین ایده ای قطعا یک چالش بزرگ تکنولوژیکی به حساب می آید اما این چیزی است که در چشم انداز ما دیده می شود و در نهایت دست یافتنی خواهد بود.

در حال حاضر ناسا تمرکز جدی خود را بر روی مریخ معطوف کرده به طوریکه در نظر دارد تا سال 2040 نخستین انسانها بر روی سطح این سیاره راه بروند. اما زهره نیز فراموش شدنی نیست و در حقیقت هدف بالقوه بعدی این آژانس فضانوردی به شمار می آید.

البته شرایط محیطی در سطح زهره به هیچ عنوان با زمین قابل مقایسه نیست. دمای سطح این سیاره 460 درجه سلسیوس است که البته برای ذوب شدن سرب کافی نیست! همچنین فشار اتمسفریک در سطح آن 90 برابر زمین است.