به زودی رایانه به شما می گوید کجا سرمایه گذاری کنید

 به گزارش سیناپرس به نقل از فردانما،بهار گذشته شرکت مدیریت دارایی چارلز شواب از خدمت جدیدی تحت عنوان «پورتفوی هوشمند شواب» پرده‌برداری کرد. این سرویس به کمک یک الگوریتم کامپیوتری- و نه توسط یک انسان- تصمیم می‌گیرد که پول شما را کجا سرمایه‌گذاری کند.

توبین مک‌دنیل مدیر تیم پورتفوی هوشمند شواب می‌گوید: «این به نفع سرمایه‌گذار و کمک به کاهش هزینه‌های اوست. در مقایسه با کار کردن با یک مشاور مالی که باید ۱ درصد به وی بپردازید، این پورتفوی هوشمند بدون هزینه برای شما مدیریت پورتو انجام می‌دهد.»

برای شروع به کار با پورتفوی هوشمند شواب، باید به سوالات یک پرسشنامه پاسخ دهید تا مشخص شود میزان ریسک‌پذیری و اهداف سرمایه‌گذاری شما چیست. سپس بر اساس آن، نرم‌افزار پورتفوی مناسب با شرایط شما را تنظیم کرده و به صورت روزانه مدیریت می‌کند. به جای آنکه شما با کلی اعداد و ارقام و محاسبات مختلف سر و کله بزنید، این نرم‌افزار است که به جای شما تصمیم می‌گیرد.

کارگزار بعدی شما ممکن است یک رایانه باشد - فردانما - آینده صنعت سرمایه گذاری (۱)

امروز بیشتر فعالیت‌های وال‌استریت توسط رایانه‌ها انجام می‌شود. تابستان گذشته شرکت مرکنتایل اکسچینج شیکاگو تالارهای معامله سهام خود را پس از ۱۶۷ سال تعطیل کرد. روش مرسوم معامله‌گران که با صدای بلند فریاد زده و به کمک علائم دست نسبت به خرید و فروش سهام اقدام می‌کنند دیگر این روزها منسوخ شده است. کاری که قبلاً آنها با سر و صدای زیاد انجام می‌دادند امروزه توسط یک رقیب بی‌سر و صداتر- رایانه- انجام می‌شود.

برد بیلی مدیر تحقیقات در شرکت کلنت و از متخصصین تجارت الکترونیک در این باره می‌گوید: «قبلاً ما محدود به زمان پاسخگویی انسان بودیم که چیزی حدود نیم‌ثانیه یا چشمک زدن بود اما امروزه وقتی صحبت از تجارت می‌شود، اتفاقات در نانوثانیه و یا حتی میلی‌ثانیه رخ می‌دهند.»

کامپیوترها قابلیت نقدشوندگی و تسویه‌پذیری در بازار را سرعت می‌بخشند و کمک می‌کنند تا خریداران و فروشندگان بدون حضور دلالان همدیگر را پیدا کنند. از طرف دیگر معامله‌گران عمده بازار با چنان سرعت زیاد و سرمایه‌های هنگفتی وارد یک سهم شده و یا از آن خارج می‌شوند که کوچکترین تغییر قیمت سهامی می‌تواند سرمایه آنها را به باد داده یا چند برابر کند.

این الگوریتم‌های رایانه‌ای بر پایه هوش مصنوعی کار می‌کنند. در حالی که رایانه‌ها سریع‌تر و کاراتر از انسان‌ها هستند، برد بیلی هشدار می‌دهد که «قبل از آنکه انسان بتواند هرگونه عکس‌العملی نشان دهد، بسیاری اتفاقات در این نرم‌افزارهای رایانه‌ای رخ می‌دهند که بسیاری از آنها اتفاقات خوبی نیستند.»

کارگزار بعدی شما ممکن است یک رایانه باشد - فردانما - آینده صنعت سرمایه گذاری (۳)

سرمایه گذاری های نجومی

در سال ۲۰۱۲ شرکت بازارساز نایت کپیتال آمریکا به خاطر یک اختلال کوچک نرم‌افزاری ظرف مدت ۳۰ دقیقه ۴۰۰ میلیون دلار را از دست داد. علاوه بر این در تابستان امسال معاملات در بازار سهام نیویورک به علت اختلال نرم‌افزاری متوقف گردید. چنین وقایعی باعث تردید در خصوص پایداری سیستم‌های مالی رایانه‌ای شده‌اند. منتقدان بیان می‌کنند که این سیستم‌های رایانه‌ای باعث بی‌ثباتی بازار شده‌اند.

علاوه بر این آیا قوانین تجارت با بازار امروزی- که در آن سفارش‌ها ظرف کمتر از یک ثانیه پردازش می‌شوند- انطباق دارند؟ رن گفنر وکیل اسبق «کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا» می‌گوید: «ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که در آن نمی‌توان جلوی تمامی مشکلات را گرفت. زمان زیادی طول خواهد کشید تا قانونگذران مشکل را تشخیص دهند و برای آن قوانین مورد نیاز را تصویب کنند.»

برای جلوگیری از نوسانات بازار، قانونگذران مالی آمریکا اقدامات متعددی از جمله قانونی تحت عنوان «مدارشکن سهام» را به کار بسته‌اند. بر اساس این قانون اگر قیمت یک سهام ظرف مدت پنج دقیقه بیش از ۱۰ درصد افزایش یا کاهش یابد، می‌بایست در معاملات یک وقفه ایجاد گردد. علاوه بر این شرکت‌هایی مانند چارلز شواب نیز اقدامات امنیتی در این خصوص انجام داده‌اند. برای مثال در آگوست گذشته وقتی سهام شرکت داو طی یک جلسه معاملاتی معادل ۱۰۰۰ واحد افت کرد، چارلز شواب گروهی از متخصصین بازار سرمایه را گرد هم آورد تا مطمئن شود که تصمیم نرم‌افزار «پورتفوی هوشمند شواب» برای خرید عمده این سهم درست است یا نه.

تاد مک‌دنیل به بی‌بی‌سی می‌گوید: «ما یک سیستم بازرسی انسانی نیز داریم و افراد همچنان در سیستم‌های مالی نقش ایفا می‌کنند اما حداقل در وال‌استریت این نقش در حال واگذاری به رایانه‌هاست.»

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا