هوش مصنوعی کنترل نشده، بزرگترین خطر برای بشر

مدیرعامل اسپیس ایکس که به عنوان سخنران مدعو در نشست تابستانی انجمن ملی فرمانداران آمریکا سخن می گفت، به موضوعات مهمی از جمله هوش مصنوعی (AI) اشاره کرد.

ایلان ماسک خود با مقوله هوش مصنوعی (AI) بسیار آشناست و بارها در این مورد صحبت کرده است. ماسک هراسی از هوش مصنوعی ندارد، اما آنچه وی را بشدت نگران می کند، نبود کنترل کافی و مقررات مناسب در این حوزه است؛ از این رو، هوش مصنوعی را به طور بالقوه "بزرگترین خطر برای بشریت" می داند.

ماسک گفت: یک راه حل، تنظیم مقررات اولیه است. به طور معمول، زمانی شاهد تنظیم مقررات هستیم که اتفاق بدی روی می دهد و با شدت گرفتن اعتراضات عمومی و پس از گذشت سال ها، یک سازمان تنظیم مقررات، مجموعه مقرراتی را برای صنعت تعیین می کند.

(تصویر: Flickr)

وی افزود: در گذشته، تأخیر در تنظیم مقررات، خطر اساسی برای تمدن بشر ایجاد نمی کرد؛ اما هوش مصنوعی یک خطر اساسی برای تمدن بشری است.

ماسک در پاسخ به سوال تعدادی از فرمانداران درخصوص نحوه تنظیم مقررات برای یک صنعت جدید گفت: گام نخست، درک درست از این صنعت است؛ باید تلاش کرد تا حد امکان، ماهیت مسائل مرتبط (با هر صنعت جدید) را درک کرد.   

این دقیقا همان کاری است که ماسک از طریق شرکت تحقیقاتی غیرانتفاعی خود، OpenAI، درحال انجام آن است.

تنها هدف ماسک از این اقدام، تضمین اخلاقی بودن موضوع هوش مصنوعی نیست؛ بلکه این موضوع هم مطرح است که اگر کارآفرینان سریالی در این حوزه شکست بخورند، آیا طرح های دیگری برای اقدام علیه هوش مصنوعی سرکش در اختیار دارند؟

یک نمونه، پروژه Neuralink است که به انسان این توانایی را می دهد تا از طریق ترکیب فناوری با انسان، بتواند به کار با هوش مصنوعی ادامه دهد.

طرح دیگر، برنامه اسپیس ایکس برای رسیدن به مریخ است؛ درصورت موفقیت این پروژه، نجات بشر از طریق در اختیار داشتن سکونتگاه دوم – در شرایطی که زمین به تسخیر هوش مصنوعی دربیاید – تضمین می شود.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: sciencealert

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا