نانو کودها در صف دریافت نانومقیاس

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، حمید اسدی هدف ستاد توسعه فناوری نانو در سند دوم را آشنا کردن صنایع با فناوری از طریق ابزارهای مختلف دانست و افزود: تا از این طریق صنایع از دستاوردهای تولید شده از سوی محققان کشور بهره‌برداری کنند و عملکرد صنایع کشور ارتقاء یابد، ضمن آنکه موجب افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تولید شود.

وی با بیان اینکه ستاد برای دستیابی به این هدف بخش‌های مختلفی را ایجاد کرده است، اظهار کرد: یکی از این بخش‌ها ترویج صنعتی است که از طریق حضور صنایع در نمایشگاه‌ها همایش‌های مختلف آنها را با فناوری‌های تولید شده آشنا کنند، ضمن آنکه در بخش صنعت و بازار در خصوص بهره‌برداری از فناوری‌های معرفی شده پیگیری‌های لازم صورت می‌گیرد.

اسدی اضافه کرد: همچنین از سوی ستاد توسعه فناوری نانو به محصولات و فناوری‌های مبتنی بر فناوری نانو گواهی نانو مقیاس اعطا می‌شود که این گواهی بیان‌کننده آن است که در محصول عرضه شده، از فناوری نانو استفاده شده و مورد تایید ستاد است.

وی اضافه کرد: بر این اساس تاکنون 320 محصول مبتنی بر فناوری نانو موفق به دریافت گواهینامه نانومقیاس شده‌اند که این محصولات در حوزه‌های مختلفی چون ساختمان، خودرو، پزشکی و سایر حوزه‌ها هستند.

مدیر گروه ترویج فناوری نانو در کشاورزی و صنایع غذایی با اشاره به محصولات نانویی تولید شده در این حوزه، خاطرنشان کرد: کیسه‌های زیست تخریب از جمله این دستاوردها است. قطعات پلاستیکی حدود 2 هزار سال در طبیعت باقی می‌مانند، ولی کیسه‌های تولید شده از سوی شرکت‌های دانش بنیان تنها 2 تا 3 سال در طبیعت باقی می‌مانند و بعد از این مدت از بین می‌روند، بدون آنکه طبیعت را آلوده کنند.

اسدی، نانو پوشش‌ها را از دیگر محصولات تولید شده در حوزه کشاورزی نام برد و یادآور شد: قطعاتی که در صنعت کشاورزی استفاده می‌شوند، مانند انواع قطعات ماشین‌آلات و تیغه‌ها معمولا در معرض تخریب قرار دارند؛ از این رو اعمال نانو پوشش‌ها بر روی این قطعات، آنها را در برابر عوامل تخریب محافظت می‌کند و موجب افزایش عمر مفید آنها می‌شود.

وی کف پوش‌های صنایع غذایی را از جمله ابزارهای تولید شده در این زمینه دانست و گفت: این محصول که به صورت غیر مستقیم در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی کاربرد دارد، در سالن‌های صنایع غذایی و کشاورزی استفاده می‌شود. این محصول کف‌پوش‌های نانو کامپوزیتی هستند که در برابر خش، اسید و عوامل مختلف مقاوم هستند.

پودر مرگ موشی با نانو فناوری

اسدی از تولید مرگ موش‌های غیر کشنده با استفاده از فناوری نانو از سوی محققان کشور خبر داد و گفت: موش در بخش‌های کشاورزی و صنایع غذایی خسارات زیادی را به بار می‌آورد؛ چراکه این جاندار محصولات را از بین می‌برد، ضمن آنکه محیط را آلوده می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون مواد و داروهای مختلفی برای از بین بردن این جانداران عرضه شده است، خاطر نشان کرد: یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان کشور مرگ موش غیر کشنده‌ای را عرضه کرده که در آن از موادی استفاده شده است که برای طبیعت زیانی ندارد و زمانی که در طبیعت رها می‌شود، به عنوان کود به مصرف گیاه می‌رسد و موجب تقویت خاک خواهد شد.

مدیر گروه ترویج فناوری نانو در کشاورزی و صنایع غذایی، اضافه کرد: در این مرگ موش، نانو موادی همچون سولفات کلسیم در ابعاد نانومتری به آن اضافه شده است و زمانی که موش این مواد را می‌خورد، درجا نمی‌میرد.

وی با بیان اینکه موش‌ها با خوردن مواد غذایی به یکدیگر هشدار می‌دهند، توضیح داد: اگر موشی با خوردن مواد غذایی بمیرد، سایر موش‌ها به سمت طعمه نمی‌روند؛ از این رو در این محصول از نانو سولفات کلسیم استفاده شد.

اسدی اضافه کرد: زمانی که موش این مواد را می‌خورد، در داخل بدن موش بعد از گذشت چند روز گازهایی جمع می‌شود و موجب انسداد روده و سکته در موش خواهد شد و از این طریق از بین می‌روند.

به گفته وی، این موش‌ها در داخل زمین در لانه خودشان می‌میرند و به این طریق لاشه آن‌ها در محیط زیست رها نمی‌شود.

نانو آفت کش

اسدی، با تاکید بر اینکه محصول نانو آفت کش از عصاره‌های گیاهان تهیه شده است، گفت: این آفت کش از عصاره گیاه نعنا تولید شده است، به این صورت که این عصاره در داخل اجزای نانو ساختار کیتوسان که یک پلیمر زیست تخریب‌پذیر است، قرار داده شده است و این ترکیب موجب از بین بردن یکسری آفت‌ها خواهد شد.

به گفته وی، در تولید این محصول از هیچ مواد شیمیایی استفاده نشده است.

نانو بسته‌بندی

اسدی با اشاره به نانو بسته‌بندی‌های تولید شده در عرصه صنایع غذایی، اظهار کرد: از این بسته‌بندی‌ها در صنایع غذایی استفاده می‌شود، ولی مهمترین چالش اصلی در بخش صنعت عدم اطلاع از این نوع محصولات است.

وی در عین حال با تاکید بر اینکه صنایعی که با این محصولات آشنا هستند، اقدام به بهره‌برداری از آن‌ها کرده‌اند، ادامه داد: در حال حاضر شرکت‌های متعددی در این حوزه فعال شده‌اند، به گونه‌ای 2 شرکت موفق به دریافت گواهی نانو مقیاس شدند و مابقی محصولات نیز در فرآیند دریافت این گواهی‌نامه هستند.

نانو کودها در صف دریافت نانومقیاس

مدیر گروه ترویج فناوری نانو در کشاورزی و صنایع غذایی با اشاره به حساسیت‌های موجود در حوزه تولید نانو کودها، گفت: همه فناوری‌هایی که مرتبط با مصرف خوراکی انسان باشد، نیاز به رعایت استانداردهای خاصی دارد که در این زمینه استاندارهای جهانی و ملی وجود دارد. 

اسدی اظهار کرد: با توجه به حساسیت‌هایی که در این زمینه وجود دارد، در حال حاضر هیچ محصولی در حوزه نانو کودها مورد تایید ستاد قرار نگرفته، از این رو این محصولات دارای گواهی نانو مقیاس نیستند.

به گفته وی، این محصولات در دست بررسی هستند تا بتوانند در فرآیند دریافت نانو مقیاس قرار گیرند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا