سگها تنها یک بار اهلی شدند

در بسیاری از مناطق جهان زندگی انسانها با سگها نزدیکی زیادی دارد و تحقیقات جدیدی که در زمینه این حیوانات صورت گرفته گویای آن است که سگها تنها یک بار روند اهلی شدن را طی کرده اند.

اطلاعات جدیدی که از بررسی نمونه های به دست آمده از سگهای باستانی حاصل شده ثابت می کند سگها حدود 20 تا 40 هزار سال پیش از گرگها جدا شده و روند اهلی شدن را آغاز کردند.

یافته های جدید که در شماره اخیر Nature Communications منتشر شده نشان می دهد سگها پس از جدا شدن از گرگها، حدود 17 تا 20 هزار سال پیش به دو گروه متمایز ژنتیکی شرقی و غربی تقسیم شدند.

محاسبات دانشمندان که مبتنی بر کشفیات مختلفی ژنتیکی است نشان می دهد این حیوانات تنها در یک مرحله اهلی شده اند.

این درحالی است که پیشتر نتایج دیگری به دست آمده بود. سال گذشته گروهی از دانشمندان اعلام کردند که سگها به طور جداگانه و در دو مرحله یعنی در اروپا و شرق آسیا روند اهلی شدن را طی کرده اند که در نهایت سگهای آسیایی جایگزین همنوعان اروپایی شان شدند.

در اینکه سگها از گرگها جدا شده و اهلی شده اند جای تردیدی وجود ندارد اما دانشمندان همواره بر سر این نکته که سگها در چند مرحله اهلی شده اند اختلاف نظر داشته اند.

حالا اما پیتر ساوولنین از انستیتو سلطنتی فناوری در استکهلم سوئد معتقد است باید سگها را حیواناتی به شمار آورد که تنها یک بار و در یک نقطه روند اهلی شدن را آغاز کرده اند.

یافته های اخیر از روی بررسی ساختار ژنتیکی سگهایی به قدمت 7 و 4.7 و 4.8 هزار سال در آلمان و ایرلند به دست آمده است.

مترجم : مهدی پیرگزی

منبع : sciencenews

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا