داستان زندگی قبل از تولد

لنارت نیلسون عکاس و محقق سوئدی متولد سال 1922 میلادی بوده که در اواخر ماه ژوئن سال جاری درگذشت. او یک عکاس خبری بود و به دلیل عکاسی در دنیای پزشکی از شهرت بالایی برخوردار است. او معتقد بوده که عکاس خوب، عکاسی است که بتواند عکس هایی ارائه دهد که کمتر کسی دیده و یا اصلا هیچ کس آن ها را ندیده باشد.

آنچه که بیشتر مردم نمی دانند و یا می توان گفت که هرگز نمی دانستند، این است که دستاوردهای نیلسون در بسیاری از عکس برداری های او از جنین ها در واقع عکاسی از جنین های خارج شده توسط جراحی ها بوده است که می تواند انواع دلایل پزشکی داشته باشد.

لازم به ذکر است که او در میان نخستین عکاسان مدرن بسیار شناخته شده و معروف است. مجموعه عکس های او از جنین انسان یکی از بهترین مجموعه عکس های دنیای پزشکی به حساب می آید. او با استفاده از اندوسکوپ این عکس ها رو گرفته است و با انتشار آنها در مجله لایف به شهرت بسیار بالایی دست پیدا کرد.

نیلسون در سال 1969 میلادی عضو انجمن پزشکی سوئد شده و در سال 1976 میلادی موفق به دریافت دکترای افتخاری از موسسه کارولینسکا، دکترای افتخاری از دانشگاه Technische Universität Braunschweig آلمان در سال 2002 میلادی و دکترای افتخاری از دانشگاه لینچپینگ سوئد در سال 2003 میلادی شد. وی علاوه بر آن در سال 1980 میلادی توانست جایزه نوبل ادبیات سوئدی ، اولین جایزه بین المللی بنیاد Hasselblad در عکاسی ، مدال طلای آکادمی سلطنتی مهندسی علوم سوئد در سال 1989 میلادی و مدال طلای فرهنگی – علمی آلیس کوروم دولت سوئد را در سال 2002 میلادی کسب کند.

طی پنج دهه از زمانی که لنارت نیلسون از یک جنین 18 هفته ای عکس گرفت و آن را در 30 آوریل سال 1965 میلادی ظاهر کرده و منتشر ساخت، مبحث زندگی  با ارائه عکس هایی از پیش از تولد وارد دیدگاه جدیدی شد. با این عمل شناخت زندگی پیش از تولد و در دوران جنینی افزایش پیدا کرده و مسائلی مرتبط با شناخت بدن زن در دوران بارداری و تغییرات هفته به هفته جنین، زندگی و حیات انسان به گونه ای دیگر دیده می شد. در این مباحث روش های جلوگیری از بارداری و سقط جنین به دلایل معلولیت های پزشکی در کنار ملاحظات مذهبی، اخلاقی، قانونی و پزشکی بیشتر مطرح شد.

بر اساس اظهارات مسئولان مجله لایف، ده سال پیش نیلسون برای ارائه عکس هایی از دوره جنینی انسان در شکم مادر، اظهار آمادگی کرد و در این رابطه آمده است: « ده سال پیش، یک عکاس سوئدی به نام لنارت نیلسون به ما گفت که قصد دارد تا مراحل ایجاد جنین انسان را در دوره باروری تا پیش از تولد عکس بگیرد. این برای ما غیر ممکن بود که موافقت خود را اعلام کنیم. اما او به سادگی به ما گفت هنگامی که کار را به انجام رساند آن را برایمان می آورد. لنارت به وعده خود عمل کرده و از استکهلم به نیویورک آمده و مقاله ای شگفت انگیز و از نظر علمی منحصر به فرد برایمان آورد که در این مجله به چاپ برسد.»

آنچه که بیشتر مردم نمی دانند و یا می توان گفت که هرگز نمی دانستند، این است که دستاوردهای نیلسون در بسیاری از عکس برداری های او از جنین ها در واقع عکاسی از جنین های خارج شده توسط جراحی ها بوده است که می تواند انواع دلایل پزشکی داشته باشد.

نیلسون لنزهای مخصوص ماکرو لنز و اپتیک های ویژه با ابعاد ویژه ساخته و از ابزار و روش های ویژه برای عکس برداری های درون رحمی از جنین استفاده می کرده است.

قابل توجه است که نیلسون در مصاحبه ای عنوان کرد : «اولین کاری که من برای مجله لایف انجام دادم زمانی بود که داگ هامرشولد Dag Hammarskjöld سوئدی به عنوان دبیرکل سازمان ملل متحد در سال 1953 میلادی انتخاب شد. من به همراه او به نیویورک سفر کردم. در آن زمان نخستین عکس جنینی را که انداخته بودم به همراه داشتم. آنها در مجله لایف گفتند: این باور نکردنی است! من هم همینطور فکر می کردم اما هیچ چیز در مورد رشد جنین انسان در شکم مادر نمی دانستم و مجبور بودم از ابتدا یاد بگیرم. آنها در مجله لایف مشتاق این مبحث بودند و دوازده سال بعد، در سال 1965 میلادی داستان بلندی درباره  تولید مثل انسان را منتشر کردند.»  

فاطمه کردی

منبع:Time

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا