مطالعات ژئوفیزیک هوایی با هدف شناسایی و اکتشاف آب‌های زیرزمینی

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، وحید فتوتی مدیرکل ژئومتیکس این سازمان از آغاز مطالعات ژئوفیزیک هوایی در استان‌ خراسان رضوی با اولویت شناسایی آبهای زیرزمینی خبر داد.
وی با بیان اینکه چندی پیش مطالعات کارشناسان طرح آب‌های کارستی سازمان در سطح کشور منجر به تعیین چند منطقه اولویت‌دار شد، گفت: مناطقی که با مشکل تامین آب برای ساکنان مواجه هستند و علاوه بر آن به عنوان مناطق کارستی یاد می‌ شوند، برای این طرح در نظر گرفته شده‌اند.
کارست پدیده‌ای در پوسته زمین است که آثار آن به صورت اشکال مختلف از قبیل حفره‌ها و غارها، در سطح و در زیر سطح وجود دارد. علت ایجاد آن به وجود شکستگی‌ها و قابلیت انحلال توده ‌سنگ مربوط می‌ شود که در نتیجه آن یک سیستم آب زیرزمینی می ‌تواند شکل بگیرد. 
به گفته وی، مطالعات نشان داد مناطق شرقی ایران به ویژه خراسان رضوی علاوه بر مشکل تامین آب، واحدهای زمین ‌شناسی منطقه استعداد کارستی شدن را هم دارد که بر همین اساس منطقه کلات برای انجام مطالعات تکمیلی در نظر گرفته شد و در این راستا به زودی مطالعات ژئوفیزیک هوایی با روش الکترومغناطیس به منظور اکتشاف آبهای زیرزمینی آغاز خواهد کرد. 
کارشناسان سازمان زمین ‌شناسی و اکتشافات ‌معدنی کشور برای حل معضل کم آبی کشور در پی اکتشاف منابع آب‌های کارستی هستند که بر همین اساس در 31 استان کشور عملیات اکتشافی و مطالعاتی با اولویت مشکل کم آبی، خروج آب از کشور و مخازن آبی که با احتمال از دست دادن کیفیت به مرور زمان در حال انجام است.
بر همین اساس؛ کارشناسان این سازمان در مطالعات اولیه و پس از انجام بازدیدهای صحرایی در مناطق اولویت‌بندی شده، سایت مشهد- کلات را به عنوان سایت منتخب مطالعات آب‌های کارستی ایران معرفی کردند که طبق برنامه مطالعات ژئوفیزیک هوایی با روش الکترومغناطیس به زودی آغاز خواهد شد.
بهره ‌برداری از منابع آب کارستی که در سازندهای سخت و کربناته تشکیل می‌ شود، می‌ تواند به حفظ منابع آب زیرزمینی و جلوگیری از فرونشست زمین کمک فراوانی کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا