دستگاه ضدعفونی کننده صفحه کلید خودپردازها

سیناپرس: ما به طور روزمره با اشیا و سطوح مختلفی سر و کار داریم. یک صفحه کلید در یک کافی نت، آسانسور، تلفن عمومی و یا خودپرداز بانکی به طور روزانه توسط تعداد زیادی از افراد جامعه مورد استفاده قرار می گیرد. طبعا با توجه به سطح متفاوت بهداشت فردی نزد افراد مختلف، این انتظار می رود که این صفحه کلیدها به مرور به انواع و اقسام میکروب ها آلوده شده و توسط افراد استفاده کننده، جابجا گردیده و به سطوح دیگر انتقال یابند. از این رو یافتن راهی که ضمن مختل نکردن روند طبیعی امور روزمره، این گونه صفحه کلیدها را به طور مرتب ضدعفونی کند، فکر بکری به نظر می رسد که محققان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد به آن دست یافته اند.

محققین و مخترعین فوق الذکر در آخرین شماره مجله تخصصی «دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد» دوره 6  شماره 5 – آذر و دی 1393 – به معرفی و ارزیابی دستگاهی پرداخته اند که به گفته ایشان مشابه داخلی و خارجی نداشته و قادر است صفحه کلید دستگاه های خودپرداز بانکی را به طور خودکار ضدعفونی نماید.

این دستگاه با استفاده از یک مدار الکترونیکی قادر به تولید اشعه فرابنفش است، اشعه ای که نقش آن در زدودن انواع میکروب انکارناپذیر است. دستگاه فوق الذکر قادر است به شکلی کم هزینه، بدون اتلاف وقت و بدون تعطیل شدن سرویس دهی خودپرداز، صفحه کلید آن را به طور موثری گندزدایی کند.

این دستگاه که در بالای صفحه کلید خودپرداز نصب می شود، می تواند طوری تنظیم گردد که بعد از تعداد خاصی مراجعه و یا بر اساس زمانی مشخص، اقدام به تابش اشعه فرابنفش به صفحه کلید نموده و آن را ضدعفونی کند. نکته بسیار جالب و مهمی که در طراحی و ساخت این دستگاه مورد توجه قرار گرفته است، توانایی آن در تشخیص حضور اشخاص در کنار دستگاه خودپرداز است. از آن جایی که تابش فرابنفش برای بدن انسان زیان بار می باشد، این دستگاه با استفاده از یک سنسور PIR قادر است به محض حضور فردی در کنار دستگاه، وجود او را تشخیص داده و تابش را متوقف کند.

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد که این دستگاه را طراحی نموده و ساخته اند، در ادامه گزارش علمی خود به ارائه نتایج ارزیابی آن نیز پرداخته اند. آن ها با استفاده از ماکت یک دستگاه خودپرداز و آلوده سازی مصنوعی صفحه کلید آن به باکتری اشریشیا کولی، توان ضدعفونی کنندگی آن را مورد بررسی قرار داده اند. نتایج بررسی نشان داده است که فقط با 5 ثانیه تابش فرابنفش، جمعیت باکتری به حدود نصف کاهش می یابد و در صورتی که تابش تا 20 ثانیه ادامه پیدا کند کاهش باکتری ها بسیار معنی دار و چشمگیر خواهد بود.