ساخت فضاپیمای بازگشت‌پذیر هایپرسونیک

به گزارش سیناپرس به نقل از اسپاش، خبر می‌رسد شرکت بوئینگ و دارپا (واحد تحقیقات وزارت دفاع آمریکا) درحال‌توسعه فضاپیمایی زیر مداری و قابل‌استفاده مجدد هستند که امید می‌رود تا سال ۲۰۲۰ نخستین پرواز و بازگشت خود را در پایگاه فضایی کیپ کندی آزمایش کند.

بوئینگ برندهٔ مناقصهٔ دارپا

سازمان پروژه‌های تحقیقات دفاعی پیشرفته (DARPA) در بین رقبای مختلف درنهایت شرکت بوئینگ را برای اتمام این پروژه انتخاب کرده است و قراردادی به ارزش ۱۴۶ میلیون دلار برای تکمیل آن با این شرکت به امضا رسانده است. هدف اصلی این پروژه طراحی سامانه‌های جدید و رقابتی برای ارسال محموله به فضا است. قرارداد امضاشده شامل سهیم شدن در سود پرتاب ماهواره و محموله‌های بخش خصوصی به فضا میان این دو سازمان می‌شود.
فضاپیمای XS-1، پروازهای خود را با مجموعه‌ای از آزمون‌های زیر مداری آغاز خواهد کرد و پس‌ازآن پروازهای ماورا مرز فضا را پیش خواهد گرفت. زمانی که این مرحله از پروازها آغاز شود، این فضاپیما قادر خواهد بود ماهواره‌هایی تا جرم ۱۳۶۰ کیلوگرم را در مدارهای نزدیک به زمین (LEO) قرار دهد.

ایدهٔ مهندسی طرح

این فضاپیما ترکیبی از ایده‌های مفهومی پرتابگرهای رایج و هواپیماهای مدرن خواهد بود و امیدوار است بتواند فصل مشترک تازه‌ای در بین این دو مفهوم ایجاد کند. یکی از اهداف این پروژه به گفته طراحان آن کاهش ده برابری هزینه پرتاب محموله و کاهش مدت انتظار برای پرتاب تا نقطه‌ای است که عملاً امکان پرتاب در بازه فوق‌العاده کوتاه پس از درخواست وجود داشته باشد.
هدف نهایی بخش توسعه این پروژه این است که این فضاپیما بتواند در بازه‌ای ۱۰ روزه ۱۰ بار به مدار پرواز کرده و مورداستفاده مجدد قرار بگیرد. همچنین علاوه بر بخش اصلی و حامل ماهواره این فضاپیمای بدون سرنشین قرار است هر دو پیشران جنبی آن نیز با فرود مجدد روی زمین (مشابه طرح‌های اسپیس ایکس و بلو اوریجن) قابلیت استفاده مجدد داشته باشند. ایده استفاده از پرتابگرهای قابل بازیابی و استفاده مجدد کلید اصلی کاهش قیمت استفاده از فضا است و با رقابتی شدن این حوزه، بسیاری از صنایع و شرکت‌های کوچک نیز می‌توانند امیدوار باشند که امکان دسترسی به مدارهای پایینی و استفاده از امکان ارسال ماهواره به فضا را به دست آورند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا