گوگل با پشه ها به جنگ زیکا می رود

بحران زیکا در سال های گذشته مشکلات زیادی را در کشورهای مختلف به وجود آورده و روش های مختلفی برای مواجه با این بحران ابداع شده است. در آخرین تلاش های انجام شده برای مبارزه با عامل زیکا، شرکت گوگل اقدام به رهاسازی میلیون ها پشه نر آلوده به نوعی باکتری کرده است که از گسترش زیکا پیشگیری می کنند. گفته می شود این عملیات، وسیعترین اقدام انجام شده در ایالات متحده آمریکا برای مبارزه با زیکا و تب دنگو محسوب می شود.

در این سیستم از الگوریتمی ویژه استفاده شده است که پشه های نر را به باکتری Wolbachia آلوده می کند که در مجموع سبب ایجاد ناباروری در بین پشه های عامل انتقال بیماری خواهد شد. در این برنامه نخستین گروه از این پشه ها به تعداد 20 میلیون قطعه در منطقه فرسنو Fresno کالیفرنیا رها شدند.

 گفتنی است دست اندرکاران شرکت گوگل توانسته اند روباتی ویژه طراحی کنند که هر هفته به طور اتوماتیک حدود یک میلیون پشه آلوده به این باکتری که توانائی جلوگیری از گسترش زیکا را دارد،  در طبیعت رها می کند. در این سیستم از الگوریتمی ویژه استفاده شده است که پشه های نر را به باکتری Wolbachia  آلوده می کند که در مجموع سبب ایجاد ناباروری در بین پشه های عامل انتقال بیماری خواهد شد. در این برنامه نخستین گروه از این پشه ها به تعداد 20 میلیون قطعه در منطقه فرسنو Fresno کالیفرنیا رها شدند.

در ماه اکتبر سال گذشته شرکت وریلی Verily Life Sciences اعلام کرد که برنامه های پیشرفته و ابتکاری برای مبارزه با پشه های زیکا و دنگو داشته و تلاش می کند از طریق بیولوژیکی  به گونه ای عمل کنند که فقط پشه های نر که قابلیت آلوده کردن انسان را نداشته و کسی را مبتلا نمی کنند، باقی بمانند.

به این ترتیب وقتی این پشه های نر آلوده با پشه های ماده جفتگیری می کنند، تخم های جدید پشه ها قابلیت تبدیل شدن به پشه های جدید را نخواهند داشت.

در همین رابطه لینوس آپسون (Linus Upson ) از اعضای این تیم تحقیقاتی اعلام کرد: «اگر واقعا قصد داریم به مردم جهان در این رابطه کمک کنیم، باید پشه های فراوانی را به این شکل تولید کنیم. در این صورت امکان پخش آن ها در مناطق خطرناک وجود داشته و می توانیم از انتشار زیکا و دنگو با صرف هزینه ای بسیار کم پیشگیری کنیم.»

ویروس زیکا توسط پشه Aedes aegypti منتقل شده و از مهمترین نشانه های ابتلا به آن ، چشم های صورتی مایل به سرخ،  تب بالا ؛ درد در مفاصل و ماهیچه ها ، سردردهای شدید ، استفراغ ، دل درد و التهاب پوست است . البته باید توجه داشت که پشه فوق الذکر تنها عامل انتقال این بیماری نبوده و ویروس زیکا می تواند به صورت مستقیم از فرد بیمار به سایر افراد انتقال پیدا کند. ویروس زکا از خانواده ویروس های موسوم به فلاوی ویروس بوده و بیماری ناشی از این ویروس در افراد بالغ با عنوان بیماری زیکا زیکا شناخته شده موجب بروز تب در فرد مبتلا شده و شباهت های زیادی با تب دنگو دارد .

گفتنی است چندی پیش شرکت گوگل از طریق انتشار بیانیه ای در وبلاگ رسمی خود اعلام کرد، مهندسان این شرکت در حال همکاری با یونیسف به منظور تجزیه و تحلیل داده های در دسترس برای تصمیم گیری جهت ارائه نقشه جامعی از این ویروس هستند.

بر اساس اظهارات مندرج در این بیانیه، تیمی از مهندسان، طراحان، دانشمندان گوگل یک پلت فرم برای پردازش داده ها از منابع مختلف از جمله الگوهای آب و هوایی و سفر به مناطق آسیب دیده از این ویروس  و پیش بینی شیوع احتمالی این  بیماری طراحی کرده اند. این پلت فرم به دانشمندان و مراکز درگیر با این ویروس از قبیل یونیسف، دولت ها و سازمان های غیردولتی کمک خواهد کرد به صورت متمرکز به بررسی ویروس زیکا پرداخته و در زمان و هزینه های خود صرفه جوئی کنند.

ویروس زکا از خانواده ویروس های موسوم به فلاوی ویروس بوده توسط نوعی خاص از پشه به انسان منتقل می شود. بیماری ناشی از این ویروس در افراد بالغ با عنوان بیماری زیکا زیکا شناخته شده موجب بروز تب در فرد مبتلا شده و شباهت های زیادی با تب دنگو دارد. این ویروس در بسیاری از کشورهای آسیائی، آفریقائی و حوزه آمریکای جنوبی مشاهده شده و اخیرا در مناطق حوزه دریای کارائیب به صورت اپیدمی درآمده است.

ویروس زیکا عامل عارضه میکرو سفالی ((microcephaly است که در آن مغز جنین انسان رشد نکرده و کوچک باقی می ماند . میکرو سفالی یک اختلال رشد عصبی است که عوامل متعددی مانند مسایل ژنتیکی، سکته مغزی، انگل توکسوپلاسموزا که عموما از طریق حیواناتی مانند گربه به انسان منتقل می شود، سو تغذیه، مسمومیت داروئی و قرار گرفتن در معرض پرتو های آسیب رسان ایجاد می شود . به نظر می رسد بر پایه مطالعات جدید باید در فهرست عوامل فوق ایجاد کننده اختلال میکروسفالی، ویروس زیکا را نیز اضافه کرد. اغلب بیماران مبتلا به عارضه میکروسفالی کند ذهنی و عقب ماندگی  داشته و رشد عصبی  آن ها با اختلالاتی رو به رو است.

 

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: sciencealert

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا