خلق ثروت از علم، اولویت اصلی برای اقتصاد کشور است

محمدرضا پورابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با تاکید بر ضرورت خلق ثروت از تولید علم در کشور، گفت: ما به دلیل اقداماتی که برای توسعه فضای علمی در کشور در طول سال های بعد از انقلاب انجام دادیم، بر اساس گزارش های مراکز علمی منطقه ای و جهانی، در رتبه های برتر منطقه ای و حتی در بعضی رشته ها در رتبه های برتر جهانی قرار داریم. خوشبختانه کشور ما در سال های گذشته به همت جوانان شایسه خود به رتبه اول تولید علم در منطقه دست پیدا کرد و این جایگاه کاملا با جایگاه ما در سال های اول انقلاب متفاوت است.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، افزود: وقتی کشوری به جایگاه اول تولید علم در منطقه می رسد، این کشور می تواند آماده باشد که بعد از این خیزش علمی، برای به کارگیری این دانش در حوزه های دیگر اقدام کند. به کارگیری علم در حوزه های دیگر در تمام دنیا، رویکرد تجاری سازی به خود گرفته است که متاسفانه در کشور ما به دلایل مختلف از آن به عنوان یک حلقه مفقوده نام برده می شود.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: اثر این اقدام باعث می شود که ما بتوانیم فرآیند تولید علم را به ثروت تبدیل کنیم و این موضوع خود را در حوزه های مختلف از اقتصاد گرفته تا دیگر حوزه ها نشان خواهد داد. بنابراین می توان گفت که خلق ثروت از علم، یک اولویت اصلی برای اقتصاد کشورهایی چون ایران است که به انباشت علمی رسیده اند.

وی تصریح کرد: متاسفانه به دلایل مختلف از جمله فقدان یک نظام جامع تجاری سازی علم در کشور، ما با وجود دستیابی به جایگاه خوب علمی، نتوانستیم این علم را به ثروت تبدیل کنیم. اقتصاد دانش بنیانی که مقام معظم رهبری به آن اشاره کرده اند، رویکرد استفاده از خلق ثروت در اقتصاد را از مزیت های علمی برخوردار می کند. استفاده از مزیت هایی چون نفت و گاز و پتروشیمی، معادن و منابع طبیعی به دلیل اینکه پایان پذیر است می بایست با خلق ثروت از دانش جایگزین شود چراکه این دانش نه تنها پایان پذیر نیست بلکه مرتب تکثیر می شود.

نماینده کرمان در مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: اقتصاد دانش بنیان، اقتصادی است که به جای اتکا به نفت و وابستگی به مواهب طبیعی، به توان علمی کشور اتکا می کند. خوشبختانه دستیابی به این اقتصاد در کشور استارت خورده است. در قانون امسال نیز به این موضوع اشاره شده است که امیدواریم این موارد عملیاتی شود و سهم اقتصاد دانش بنیان در مجموعه تولید ناخالص داخلی به بالاترین حد خود برسد.

پورابراهیمی نقش شرکت های دانش بنیان در شکل گیری اقتصاد دانش بنیان را مهم دانست و گفت: بستر خلق ثروت از دانش در تمام دنیا، شرکت های دانش بنیان هستند که مجموعه ای از افراد علمی با توانمندی های بالا  در آنها مشغول به کارند. اگر این افراد در کنار کسانی که به دنبال کسب و کار اقتصادی هستند، قرار بگیرند، بسیار موثر خواهند بود. خوشبختانه بازار بورس ایده هم در بورس اوراق بهادار ما راه اندازی شده است. این موضوع کمک می کند که شرکت های دانش بنیان بیایند و خلق ایده کنند، محصول اولیه تولید کنند و اگر امکانش فراهم بود، در تجاری سازی ایده خود مشارکت کنند. بنابراین مسیر خلق ثروت از دانش، از شرکت های دانش بنیان می گذرد.            

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا