معاون رییس جمهوری: علوم انسانی تجاری سازی شود

به گزارش ایرنا، سورنا ستاری در دیدار رییس و اساتید پردیس فارابی دانشگاه تهران، تجاری سازی علوم انسانی را برای مواجهه با رشد فرهنگی غرب مهم ارزیابی کرد و افزود: ستادی برای تجاری سازی علوم انسانی راه اندازی شده تا موانع پیش رو رفع شود و دانشگاه های قم باید در این مسیر پیشرو باشند.

وی گفت: دانشگاه های ما درصدی از منابع خود را از فروش تکنولوژی کسب کنند که توسط دانشجویانی ایجاد می شود که باید توسط دانشگاه ها حمایت شده و دانشگاه ها خود را نسبت به دانشجو متعهد بدانند.

وی با بیان اینکه پارک های علم و فناوری سیستم حمایتی است و دانشجو را وارد فعالیت های واقعی در عرصه تجارت صنعت می کند، افزود: پارک ها ریسک کار تجاری سازی فعالیت صنعتی سازی را کم می کنند. 

ستاری با بیان اینکه ما دارای فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی با سابقه چند هزار ساله هستیم، افزود: نباید در عرصه صنایع دستی، فیلم سازی، شبکه های اجتماعی و سایر عرصه های اجتماعی به کشورهای دیگر و مخصوصا غرب بازنده باشیم.

وی با انتقاد از اقتصاد نفتی در کشور، گفت: بیش از 100 سال است که نفت تمام فکر و ذهن کشور را گرفته است و رانت ناشی از آن همه بخش ها را تحت تاثیر قرار داده، در حالی که باید ذهن دانشگاه و مدیران را از نفت خالی کرده و تلاش کنیم با فکر، ذهن و خلاقیت خود ثروت تولید کنیم.

وی ادامه داد: تمام شرکت های بزرگ و معتبر دنیا بدون تجهیزات عظیم و تنها با فکر و خلاقیت رشد کرده و امروز نام آور شده اند و این نشان می دهد که هیچ چیز مانع پیشرفت انسان نیست.

ستاری همچنین گفت: 13 ستاد فناوری از جمله ستاد نانو، بایو، بنیادی، هوا و فضا در معاونت فناوری ریاست جمهوری وجود دارد که دانشگاه های کشور از جمله قم می توانند با آن ها همکاری داشته باشند.

وی افزود: خوشبختانه امروز اقتصاد دانش بنیان به یک دیالوگ در کشور تبدیل شده و این در واقع نوعی تقابل با اقتصاد نفتی است.

وی همچنین با بیان اینکه مالکیت فکری در بعد اختراع نداریم، افزود: بحث مالکیت فکری که پایه اقتصاد دانش بنیان و زمینه تجاری سازی علوم است، در دولت مطرح شده و به زودی مجلس نیز وارد این مقوله می شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری روز پنجشنبه با سفر به شهر قم، ضمن بازدید از پردیس فارابی دانشگاه تهران، دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه قم، پارک علم و فناوری، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، در جلسه هم اندیشی در استانداری قم شرکت خواهد کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا