بررسی تاثیر ترکیبی سیب و چای سبز بر سلامت

پژوهش های پیشین نشان دهنده فواید متعدد خوردن یک سیب به طور روزانه و نوشیدن چای سبز برای سلامتی انسان است . به تازگی پژوهش های جدید به مکانیزم دقیق و نوع عملکرد مثبت این مواد روی سلامتی انسان پی برده است . در همین زمینه دکتر پاول کرون Paul Kroon و تیمی از پژوهشگران موسسه تحقیقات غذائی موفق به نشان دادن عملکرد  پلی فنولز polyphenols موجود در چای سبز و سیب شده اند . این ماده می تواند از تصلب شریان و گرفتگی عروق جلوگیری کرده و همچنین از آن در ساخت داروهای ضد سرطان استفاده می شود .

در بدن انسان فاکتوری به نام VEGF وجود دارد . فاکتور رشد اندوتلیال عروقی ، یا  Vascular  endothelial growth factor  یکی از سیتوکین های دارای  ساختاری پروتئینی است . این پروتئینها در رشد و متابولیسم سلولهای زیادی دخیل هستند . این عامل همچنین  در رشد و ایجاد عروق جدید ( آنژیوژنز ) موثر است .  از سوی دیگر ، این ماده  اصلی ترین ماده کنترل کننده جریان خون در رگ ها محسوب شده و سبب شکل گیری و ساخت رگ های خونی شده و همچنین می تواند عامل ایجاد عارضه Angiogenesis در افراد شود . این عامل نقش مهمی در پیشرفت سرطان داشته و همچنین در توسعه پلاک ها ایجاد کننده انسداد شریان سهیم بوده و می تواند موجب بروز حملات مغزی و قلبی شود .

پژوهشگران در مطالعات جدید خود دریافتند که ماده موسوم به polyphenols epigallocatechin gallate (EGCG) در چای سبز و  ماده procyanidin در  سیب می تواند نشانه های عملکرد منفی فاکتور رشد اندوتلیال عروقی یا همان  VEGF را متوقف سازد .

در مطالعات پیشین مشخص شده بود که رژیم غذائی و نوع مواد دریافت شده توسط بدن در مهار فاکتور رشد اندوتلیال عروقی  (  VEGF) دخیل است ولی در این مطالعات برای نخستین بار شواهدی قطعی نشان داد که پلی فنول ها به طور مستقیم می توانند با فاکتور رشد اندوتلیال عروقی تعامل برقرار کرده و نشانه های آن دقیقا پس از خوردن مواد غذائی دارای سطح بالائی از پلی فنولز ، قابل مشاهده است .

دکتر کرون در رابطه با این ویژگی اعلام کرد : " زمانی که این تاثیرات در بدن روی می دهد ؛ نشان دهنده شواهدی قطعی و مسلم از ارتباط بین تغذیه مبتنی بر پلی فنولز ها و مزایای متعدد آن بر سلامتی است . "

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا