چگونه اضافه وزن باعث حمله قلبی می شود

سینا پرس : نتایج  پژوهش های مرتبط با ارتباط اضافه وزن و خطر حملات قلبی  که در آخرین  شماره نشریه  Biological Chemistry به چاپ رسیده است ، نشان می دهد که ایجاد پوشش اسیدهای چرب  (Cluster of Differentiation 36)  که به اختصار CD36 نامیده شده و  نوعی پروتئین موجود در سطح سلول ها است  نزد سلول های میزبان باعث رسوب و اکسیده شدن کلسترول مخرب (LDL) در داخل سلول ها می شود .

مطالعات پیشین در این رابطه نشان می دهد که حضور اسید های چرب در CD36 موجب اختلال در عملکرد این پروتئین شده و این مساله از این نظر دارای اهمیت است که  CD36 به عنوان یک عامل نگهبان دروازه ورود اسید های چرب به سلول ها است . مطالعات پیشین آزمایشگاه همیلتون نشان داده بود CD36 موجب افزایش سطح اسیدهای چرب در غشای پلاسما نمی شود .

در پژوهش های جدید ،  پرفسور جیمز . ای . همیلتون James A. Hamilton که یک متخصص فیزیولوژی است با نمونه برداری از بافت ها و تصویر برداری های پزشکی در دانشکده پزشکی  دانشگاه بوستن ، روش جدیدی برای شناسائی ایجاد لایه های اسید چرب بر سلول های  CD36 و  تاثیر آن ها در اکسیده کردن کلسترول مضر ، ابداع کرد .

نتایج این تحقیقات نشان داد ، سلول هایی که دارای پروتئین  CD36 در غشای پلاسمای خود هستند ، قابلیت بیشتری برای اکسیده کردن کلسترول مضر دارند . ادامه این پروسه سبب افزایش اسیدهای چرب در بدن شده و این موضوع  در مورد همه اسیدهای چرب به استثنای اسیدهای چرب موجود در ماهی که  به  DHA  موسوم هستند  ، صدق می کند . گفتنی است اسید های چرب موجود در روغن ماهی برخلاف سایر اسید های چرب نه تنها مضر نبوده بلکه فواید بسیاری نیز برای بدن دارند .

پرفسور همیلتون در این مورد اعلام کرد : یکی از  مهمترین ویژگی های چاقی ، اضافه وزن و دیابت نوع دو ، وجود میزان زیادی از اسیدهای چرب در پلاسما است . این موضوع نشان می دهد که این عامل به همراه اکسیده شدن کلسترول مضر سبب افزایش خطر بیماری های قلبی خواهد شد . باید به این نکته نیز اشره کرد که این مساله معولا بستگی مستقیم به نوع رژیم غذائی و میزان دریافت اسیدهای چرب توسط بدن دارد .

نتیجه این پژوهش ها نشان دهنده ارتباط مستقیمی بین اسید های چرب ، CD36 ، تصلب شریان و بیماری های قلبی است و دارو های جدید بر پایه نتایج به دست امده در این تحقیقات می توانند به گونه ای طراحی شوند که با هدف قرار دادن مستقیم این مکانیسم ، از بروز بیماری های قلبی پیشگیری کنند .