کشف مقبره مسیحیان در استون هنج

بر اساس گزارش کارشناسان باستان شناسی، تپه مربوط به  تدفین دوره نوسنگی در نزدیکی استون هنج بیش از 5 هزار سال قدمت دارد.  به تازگی و در پی پژوهش های انجام شده بنای یادبود کتزبرین (Cat's Brain) در منطقه پیوسی ویل (Pewsey Vale) منطقه ای مابین آئبوری و استون هنج در ویلتشایر، انگلیس واقع در شهر پیوسی قرار دارد که توسط عکس هوایی شناسایی شده است.

باستان شناسان و دانشجویان دانشگاه ریدینگ وظیفه کاوش و بررسی این سایت را برعهده دارند. این نخستین بار است که کاوش و بررسی یک سایت باستان شناسی در این شهر به مدت پنجاه سال طول کشیده است.

این سایت از دو خندق ساخته شده و دارای یک بنای مرکزی مشخص است که توسط یک تپه پوشانده شده بود و در حال حاضر به دلیل قرن ها شخم زدن زمین به شکل مسطح درآمده است. این سایت درست در وسط یک مزرعه کشاورزی قرار دارد که به عنوان یک بررسی ژئوفیزیکی ارزیابی شده بود. اعتقاد بر این است که این سایت در حدود 3 هزار 600 سال پیش از میلاد به عنوان محل دفن مسیحیان مورد استفاده قرار می گرفته است.

دکتر جیم لری، مدیر دانشکده علوم باستان شناسی دانشگاه ریدینگ در رابطه با کشف افسانه ای این سایت می گوید: « فرصت های بررسی کامل تپه های بلند در زمان های اخیر عملا ناشناخته است و کشف این سایت نشان دهنده یک فرصت فوق العاده است تا با استفاده از تکنیک ها و تکنولوژی های جدید به کاوشی دقیق پرداخته شود. کشف آثار تدفین این منطقه می تواند حاوی بقایای اجساد کسانی باشد که استون هنج را  ساخته اند.»

آماندا کلارک، مدیر اجرایی دکتر لیاری در رابطه با موضوع فوق می گوید: «این کشف شگفت انگیز یکی از نخستین آثار انگلستان است که نگاهی کمیاب و ویژه به این دوره تاریخی مهم دارد. ما در داخل این سایت، بنای قابل توجهی داریم که هزاران سال فراموش شده و پنهان شده بود.»

فاطمه کردی