یک خودروی برقی واقعی به نام Model 3

ایلان ماسک مالک ثروتمند و ماجراجوی تسلا که همزمان در اسپیس ایکس هم رؤیاهای بزرگی نظیر فرستادن انسان به مریخ و اعماق فضا را دنبال می کند، اینجا و بر روی زمین در حال ایجاد یک دگرگونی بزرگ است. او بر روی پروژه ساخت خودروهای تمام برقی کار می کند که بتوان به آنها به عنوان یک فناوری کاربردی و نه فانتزی نگاه کرد. برنامه های بلندپروازانه او خیلی زود به ثمر نشست و حالا با طرح جزئیات دقیق از محصول جدید تسلا آن را به عنوان یک خودروی برقی واقعی برای مردم سراسر دنیا توضیف می کند.

این خودرو با قیمت 35 هزار از درب کارخانه تسلا خارج می شود که پس از آن 7500 دلار مالیات اعتبار مالیاتی فدرال به عنوان یک خودروی برقی و دوست دار محیط زیست از آن کسر شده و با قیمت نهایی 27 هزار و 500 دلار عرضه می شود. تسلا می گوید که این  خودروی 5 سرنشینه قادر است با هر بار شارژ کامل باتری 133 کیلومتر حرکت کند. شتاب اولیه این خودرو به رغم آنکه یک موتور برقی در دل آن تعبیه شده جالب توجه است. بنابر اعلام تسلا، Model 3 صفر تا 100 را زیر 6 ثانیه طی می کند.

به گفته کارشناسان، تولید و تحویل به موقع این خودرو که سرمایه گذاری کلانی نیز بر روی آن انجام شده مهمترین چالشی است که تسلا فراروی خود می بیند. ایلان ماسک اعلام کرده که تولید Model 3 بر اساس برنامه ریزیهای قبلی از ماه جولای آغاز می شود اما این شرکت بارها در زمینه تحویل به موقع خودروهایش به بازار دچار مشکل شده و این کار را با تأخیر انجام داده است.

بر اساس آنچه که تسلا اعلام کرده قرار است تا پایان امسال در هر هفته 5 هزار دستگاه از Model 3 تولید شود. پیش بینی شده که این روند در سال 2018 به 10 هزار دستگاه در هفته برسد. این شرکت تاکنون درباره اینکه چه تعداد مشتری برای خرید این خودروی تمام برقی اقدام به پیشر خرید و پرداخت مبلغ اولیه کرده اند چیزی اعلام نکرده اما چیزی که مشخص شده این است که تحویل این محصول به مشتریان تا پایان سال آینده صورت نمی گیرد و این یعنی تا آن زمان چیزی درحدود نیم میلیون Model 3 در تسلا تولید و انبار خواهد شد.

اینکه تسلا بتواند به اهداف خود در زمینه تولید این خودرو دست یابد خود یک سؤال مهم است. تا پیش از این Model 3، شاسی بلند Model X به عنوان جدیدترین محصول تسلا به شمار می آمد که آن هم با تأخیر 18 ماهه روانه بازار شد. ایلان ماسک در توضیح اینکه جایی برای چنین نگرانی هایی وجود ندارد می گوید: تولید Model 3 به مراتب ساده تر است. اما نکته اینجاست که شرکت جوانی که تنها 14 سال از عمر آن می گذرد هنوز به تجربه کافی در زمینه تولید و فروش انبوه خودرو دست نیافته است. سال گذشته، تسلا 84 هزار دستگاه خودرو تولید کرد حال آنکه رقبای بزرگی نظیر جنرال موتورز، فولکس واگن و تویوتا سالانه به طور مرتب 10 میلیون دستگاه خودرو تولید و روانه بازار می کنند.

اما این تمام داستان نیست. حتی اگر تسلا در تولید و تحویل به موقع Model 3 با موفقیت عمل کند باز هم مشکل دیگری به چشم می آید و آن سرویس دهی به این محصول جدید است تا جایی که به آن به عنوان یک چالش نگاه می شود. در حال حاضر صاحبان خودروهای Model S و Model X از آن بیم دارند که با ورود مهمان جدید یعنی Model 3 به بازار با مشکل کمبود ایستگاههای مخصوص شارژ باتری مواجه شوند. البته تسلا این امیدواری را داده که شمار این ایستگاهها و مراکز سرویس دهی را تا 30 درصد افزایش دهد اما شمار فعلی این مراکز در حال حاضر بسیار اندک است یعنی 250 مرکز سرویس دهی در سراسر جهان! و این یعنی برخی صاحبان مدلهای جدید تسلا برای رسیدن به نزدیکترین مرکز سرویس دهی باید مسافتهای طولانی را طی کنند. همزمان این شرکت اعلام کرده که شمار ایستگاههای شارژ فوق سریع باتری خود را تا پایان امسال به 10 هزار مورد خواهد رساند.

تا چندی پیش تسلا بازار خودروهای تمام برقی دنیا را که قابلیت طی مسافت 324 کیلومتری یا بیشتر را با یک بار شارژ دارند در اختیار داشت اما حالا اوضاع در حال دگرگونی است به طوریکه جنرال موتورز با رونمایی از «شورلت بولت» معادلات را بر هم ریخته است. این  خودروی 36 هزار دلاری چیزی درحدود 390 کیلومتر را با هر بار شارژ طی می کند. آئودی هم برای این بازار خط و نشان جدی کشیده و با رونمایی از شاسی بلندی که با هر بار شارژ کامل باتری 486 کیلومتر را طی می کند تسلا و جاه طلبی های ایلان ماسک را به چالش کشیده است. آئودی این محصول را برای سال آینده در نظر گرفته و جالب اینکه فورد هم به عنوان یکی از خودروسازان قدیمی، محصولی خبرساز در این زمینه برای سال 2020 آماده می کند. از آن گذشته فولکس واگن تا سال 2025 از 30 مدل خودروی برقی رونمایی می کند و البته شاید نیازی نباشد از تلاش سایر مدعیان نظیر مرسدس، ولوو و حتی گوگل واوبر هم صحبت کنیم.

برای دسترسی به جدیدترین شماره مجله Techlife News فایل پیوست را ملاحظه فرمائید.

 

مترجم : مهدی پیرگزی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا