پرتاب اولین ماهواره ساخت ترکیه در سال ۲۰۲۰

انصار گل مدیر اجرایی تنها اپراتور ترکیه-ترکست گفت:« ساخت اولین ماهواره مخابراتی توسط ترکیه، 5 سال به طول خواهد انجامید و انتظار می‌رود اولین ماهواره ترکیه موسوم به ترکست-6A در سال 2020 به فضا پرتاب شود. این ماهواره مخابراتی توسط354 متخصص، تحت رهبری شورای پژوهش‌های علمی و فناوری ترکیه- توبیتاک(TUBITAK) و با همکاری صنایع هوافضای ترکیه(TAI)، صنایع الکترونیک نظامی(ASELSAN)و شرکت(CTech)توسعه داده می‌شود.»

تركيه يكي از پيشروترين كشورهاي در حال توسعه در زمينه اقتصاد و فناوري است. توسعه اين كشور به‌ويژه در سال‌هاي اخير، شتاب رشد بالاتري را تجربه كرده است. فضا يكي از زمينه‌هايي است كه ترك‌ها براي رشد اقتصاد، علم و فناوري در كشور خود بر روي آن حساب ويژه‌اي باز كرده‌اند. در بعد اقتصادي، تركيه به توسعه خدمات مخابراتي ماهواره‌اي خود مي‌انديشد و در بعد دانش و فناوري،‌ برنامه ساخت ماهواره‌هاي كوچك و متوسط را با همكاري ساير كشورها دنبال مي‌كند. رابطه نزديك با اتحاديه اروپا و همچنين عضويت در ناتو، مسير تركيه را در كمك گرفتن از كشورهاي پيشرفته هموار كرده است.

قابل ذکر است توبيتاك(TUBITAK) داراي چندين موسسه براي انجام فعاليت‌هاي تحقيق و توسعه در زمينه‌هاي مختلف دانش و فناوري نوين است. فعاليت‌هاي مربوط به بخش فضا از سال 1985، در اين مركز تحت عنوان موسسه تحقيقات الكترونيك و فناوري اطلاعات آغاز شد. بخش مربوط به طراحي و ساخت ماهواره در اين موسسه، از سال 1998 آغاز به كار كرده است. اين موسسه همچنين نقش عمده‌اي در فعاليت‌هاي حوزه سنجش از دور و تهيه تصاوير و نقشه‌برداري در تركيه ايفا مي‌كند. اين مركز نماينده تركيه در انجمن بين‌المللي فتوگرامتري و سنجش از دور و كميته ماهواره‌هاي مشاهده زمين است.

همچنین سازمان صنایع هوافضایی ترکیهTAI، وظیفه و ماموریت خود می‌داند که توانایی و فناوری کشورش را در زمینه‌ی مربوط به خود تا حد ممکن افزایش دهد. در تعریف این سازمان فعالیت‌های نظامی، غیرنظامی و فضایی همه در یک سطح قرار داشته و با هم به جلو می‌روند. علاوه بر ارتقای کشور در زمینه‌ علمی و فناوری، این سازمان به دنبال پیدا کردن سرمایه‌گذاران خارجی و مشتریانی مناسب برای تولیدات خود است تا وضعیت اقتصادی این کشور نیز در کنار توانایی‌های علمی آن بهبود یابد.

انصار گل مدیر اجرایی تنها اپراتور ترکیه-ترکست گفت:«این ماهواره طول عمری 15 ساله خواهد داشت و آسیا، ترکیه و مناطقی از اروپا را پوشش خواهد داد و این پروژه هزینه‌ای در حدود 548 میلیون لیر(283 میلیون دلار) در بر خواهد داشت.»

انصار گل گفت: «این ماهواره در موقعیت 42 درجه شرقی قرار خواهد گرفت و شامل 16 فرستنده‌ باند ku خواهد بود و 4 فرستنده نیز به عنوان ذخیره و یک فرستنده باندX در نظر گرفته شده‌اند و فرستنده‌های باند ku، پهنای باندی از 7.3 تا 18.1 گیگاهرتز برای اتصال بالایی و 11.7 تا 12.75 گیگاهرتز برای اتصال پاپینی را شامل خواهد شد.» هر یک از فرستنده‌های باند ku، دارای حداقل توان 140 وات و هریک از فرستنده‌های باند x نیز دارای حداقل توان 150 وات خواهد بود.»

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا