خطر در کمین اندرویدی‌ها

 CopyCat، نام بدافزار جدیدی است که نزدیک به 14 میلیون دستگاه اندرویدی را آلوده کرده است. بر اساس اطلاعات فاش‌شده، این ویروس از دستگاه استفادۀ غیر قانونی می‌کند و به این طریق، درآمد تبلیغاتی کسب می‌کند.

اگر شما صاحب گوشی اندروید یا هر دستگاه دیگری بر پایۀ اندروید هستید، پیشنهاد می‌کنیم که هرچه سریع‌تر دستگاه اندرویدی خود را اسکن کنید. همچنین نه تنها بهتر است که از نصب هر اپلیکیشنی در فروشگاه‌هایی غیر از گوگل اجتناب کنید بلکه باید در فروشگاه گوگل هم از نصب اپلیکیشن‌های ارائه‌شده توسط توسعه‌دهندگان نامعتبر پرهیز کنید.

ویروس CopyCat در ابتدا به گوشی یا تبلت وارد می‌شود و دستگاه را اصطلاحاً روت میکند. سپس کد مخرب جدیدی به Zygote ارسال می‌کند.

Zygote نوعی بدافزار است که وارد سیستم‌عامل اندروید می‌شود و کنترل باز کردن برنامه‌ها را در دست می‌گیرد.

CopyCat  با به دست‌ آوردن کنترل غیرقانونی Zygote، برنامه‌ها را بدون اجازۀ کاربر نصب می‌کند و پول دریافت می‌کند. این ویروس، این کار را با تغییر شناسۀ صاحب دستگاه به شناسۀ ویروس انجام می‌دهد.

ویروس رایانه‌ای (Computer Virus) نوعی مخرب دیجیتال است که در سیستم‌های رایانه‌ای ایجاد اختلال و خرابی می‌کند.

ویروس، نوعی بدافزار است که در بیشتر اوقات بدون اطلاع کاربر، اجرا می‌شود و تلاش می‌کند تا خودش را در یک کد اجرایی دیگر کپی کند. وقتی موفق به انجام این کار شد، کد جدید، آلوده نامیده می‌شود. کد آلوده وقتی اجرا شود، به نوبۀ خود می‌تواند کد دیگری را آلوده کند. این عمل تولیدمثل یا کپی‌سازی از خود، بر روی یک کد اجرایی موجود، ویژگی کلیدی در تعریف یک ویروس است.

معمولاً کاربران رایانه، به ویژه آنهایی که اطلاعات تخصصی کمتری درباره کامپیوتر دارند، ویروس‌ها را برنامه‌هایی هوشمند و خطرناک می‌دانند که خودبه‌خود اجرا و تکثیر می‌شوند و اثرات تخریبی زیادی دارند که باعث از دست‌رفتن اطلاعات و خراب شدن کامپیوتر می‌شوند. درحالی‌که طبق آمار، تنها پنج درصد از ویروس‌ها دارای اثرات تخریبی هستند و بقیه صرفاً تکثیر می‌شوند. با این توضیح، یک ویروس رایانه‌ای برنامه‌ای است که می‌تواند خودش را با استفاده از یک میزبان تکثیر کند.

یک ویروس رایانه‌ای قادر است پس از مدت زمانی کوتاه، در کامپیوترهای موجود در یک کشور و یا حتی در سراسر جهان، پخش شود.

 

غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا