هیچ طرحی بدون ارزیابی زیست محیطی در دولت یازدهم اجازه اجرا نگرفته است

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، معصومه ابتکار روز سه شنبه در دومین کنفرانس ملی هیدرولوژی آب ایران در دانشگاه شهرکرد تصریح کرد: البته درخواست هایی برای اجرای طرح های زیست محیطی در استانها بوده، اما چون مشکلاتی ایجاد کرده است، اجازه اجرا داده نشد.

وی همچنین با تاکید بر تغییر نگرش در مدیریت منابع آب گفت: از آنجا که قیمت آب در کشور مجانی است، مصرف کننده قدر آن را بخوبی نمی داند از همین رو ضروری است تا بحث قیمت گذاری آب در کشور مطرح شود.
وی افزود: با تاسف باید گفت الگوی مصرف در حوزه آب و انرژی در کشور صحیح نیست و باید با قیمت گذاری های جدید مبتنی بر واقعیت های موجود در حفظ منابع آب بیش از پیش کوشید.
وی با بیان اینکه آب امروزه به یکی از مهمترین مباحث جهان، ملی، منطقه ای و محلی تبدیل شده است، تصریح کرد: مساله آب به دنبال تغییرات اقلیمی و تغییر نوع بارش ها در بسیاری از نقاط جهان چالش هایی ایجاد کرده و همین موضوع مجامع جهانی را به همفکری و هم گرایی واداشته تا بتوان این وضعیت را به درستی مدیریت کرد.
ابتکار ادامه داد: براساس یافته های پژوهشی محققان، مداخله بشر در طبیعت منجر به تولید گازهای گلخانه ای و وقوع تغییرات اقلیمی شده و چنانچه بشر به روند برداشت های بی رویه خود از منابع آب و سایر منابع طبیعی ادامه دهد، آینده بشریت به شدت در خطر افتاده و امکان زندگی بر روی کره زمین سخت می شود.
معاون رئیس جمهوری با اشاره به پیامدهای ناشی از بحران آب گفت: بحرانهای اقتصادی در پی تعطیلی فعالیت های بشر، تنش های قومی و منطقه ای و بحران های اجتماعی و به خطر افتادن امنیت انسان ها بخشی از پیامدهای بحران آب است که ضروری است برای مقابله با آن چاره جویی شود.
ابتکار با بیان اینکه نگاه غیراصولی و غیرمنطقی به منابع آب منجر به بحران آفرینی در این حوزه شده است، اظهار کرد: با روی کار آمدن دولت یازدهم شاهد چرخش نگاه به مسائل آب و محیط زیست بودیم و اقدامات بسیار موثری در این حوزه انجام گرفت.
وی افزود: با توجه به توان و اراده مدیریتی دولت یازدهم و تداوم آن در دولت دوازدهم احیای دریاچه ارومیه و تالاب های خشک شده کشور دور از انتظار نیست و محقق خواهد شد.
ابتکار، تصویب قانون حفاظت از تالاب های ایران، احیای شورای عالی آب، احیای شورای حفاظت از محیط زیست و اجرای قانون ارزیابی دقیق محیط زیستی را از مهمترین اقدامات دولت یازدهم در حوزه حفاظت از محیط زیست برشمرد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ابتکار با بیان اینکه سازمان محیط زیست مخالف توسعه صنعت و یا گسترش فعالیت های کشاورزی نیست، افزود: ما خواهان تحقق توسعه پایدار هستیم و این توسعه پایدار جز با نگاه متعادل به همه بخش ها و تخصیص درست منابع آب امکانپذیر نخواهد شد.
وی، اصلاح الگوی مصرف در بخش کشاورزی را یکی از ضروریات دانست و گفت: هنوز در بسیاری از نقاط کشور کشاورزان با روش های سنتی به کشت محصولاتی می پردازند که نه تنها توجیه اقتصادی ندارد بلکه منجر به هدررفت بخشی بسیاری از منابع آب می شود که باید در این خصوص تحولات بزرگی شکل گیرد.
وی با اشاره به اینکه توسعه باید خود را با محیط زیست انطباق دهد، خاطرنشان کرد: در همین راستا نباید در مناطقی که با بحران آب مواجه است، صنعت فولاد ایجاد کرد.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین به بحث هدررفت آب در ضایعات بخش کشاورزی و محصولات غذایی اشاره کرد و گفت: از مزرعه تا سر سفره مردم سالانه 27 میلیارد مترمکعب آب هدر می رود که اگر بتوان با روش های صحیح بسته بندی و حمل و نقل و رعایت الگوی مصرف از سوی مردم باشیم از هدر رفت آب در این حوزه تا حد زیادی جلوگیری می شود.
ابتکار، فعالیت های دولت یازدهم در حوزه حفاظت از محیط زیست را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: به زودی کارنامه دولت در این بخش منتشر می شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: حفظ و حراست از محیط زیست از سطح سیاستگذاری تا سطوح پایین تر نیازمند همراهی دولت، مجلس، بخش خصوصی، مردم و سایر نهادهاست تا از این طریق شاهد رشد و توسعه پایدار کشور باشیم.
همچنین در این کنفرانس از سه کتاب «آتش سوزی» با محوریت بررسی پدیده آتش سوزی در منابع طبیعی، «صفر تا سبز» حاوی 100 نکته برای ساکنان زمین و کتاب «ریزگرد» بررسی پدیده ریزگرد با حضور معاون رییس جمهوری و استاندار چهارمحال و بختیاری رونمایی شد.
دومین کنفرانس ملی هیدرولوژی آب ایران صبح سه شنبه با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در دانشگاه شهرکرد آغاز به کار کرد.
این کنفرانس به همت انجمن علمی هیدرولوژی ایران و با همکاری دانشگاه تهران، مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، پایگاه استنادی جهان اسلام، استانداری چهارمحال و بختیاری، شرکت آب منطقه ای، اداره کل منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، شرکت آب منطقه ای و آب و فاضلاب و سازمان محیط زیست استان روزهای 20 و 21 تیرماه در دانشگاه شهرکرد برگزار می شود.