نقاط مناسب تولید برق از پدیدۀ جزر و مد

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گزارش می‌دهد که، با توجه به معضل آلودگی‌های زیست محیطی که در نتیجۀ استفاده از سوخت‌های فسیلی به وجود آمده است، بسیاری از کشورها به استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر روی آورده‌اند. یکی از این منابع انرژی تجدیدپذیر، دریا و انرژی جزر و مد آن است.

مسعود صدری‌نسب، مجری پروژه «پتانسیل‌یابی انرژی جزر و مدی در دریای عمان و خلیج فارس»، با اشاره به بهره‌مندی ایران از نعمت دریا در شمال و جنوب تأکید کرد که باید از این منبع بیکران طبیعی برای کسب انرژی بهره برد.

او توضیح داد که در این پروژه، 10 ایستگاه از شمال خلیج فارس تا چابهار به منظور اندازه‌گیری نوسانات جزر و مد مورد مطالعه قرار گرفته‌اند که از میان آن‌ها 5 ایستگاه، منابع مناسب استحصال انرژی هستند.

صدری‌نسب یکی از این منابع را مورد استفادۀ کشورهای همسایه‌ای مثل هند و پاکستان در همین زمینه معرفی کرد و چهار منبع دیگر را برای استفادۀ ایران مناسب دانست.

این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت که بر اساس نتایج تحقیقات، «خورموسی» در منطقۀ خوریات، دارای بیشترین نوسانات جزر و مدی است و بهترین منطقه برای تولید انرژی برق محسوب می‌شود.

مناطق «بندر امام»، «بندر پل» و «بندر کاوه» در مرتبه بعدی، پس از خورموسی قرار دارند.

صدری‌نسب به عنوان مثالی از نتایج تحقیقات در این پروژه، به نوسانات جزر و مدی در منطقه بندر امام اشاره کرد و توضیح داد که در این منطقه در یک روز قمری، شاهد دو بار جزر و دو بار مد هستیم؛ یعنی هر 6 ساعت یک بار آب پایین رفته و 6 ساعت طول می‌کشد تا آب دوباره بالا بیاید و هر بار نیز حدود 5.5  الی 6 متر آب بالا و پائین می‌شود. با توجه به این شرایط، در این منطقه امکان تولید 60 تا 80 مگاوات انرژی الکتریکی تجدیدپذیر برای ما وجود دارد.

او همچنین از «مجتمع بندری امام خمینی» و «منطقه آزاد تجاری پتروشیمی» که در نزدیکی محل احداث این نیروگاه قرار دارند، به عنوان خریداران برق تولیدی در این پروژه نام برد.

 

جزر و مد، یکی از اثراتی است که ماه بر زمین می‌گذارد. درواقع نیروهای گرانشی مابین ماه و خورشید و زمین، باعث بالا و پایین رفتن منظم آب اقیانوس‌ها در سراسر جهان می‌شود و پدیدۀ جزر و مد را رقم می‌زند.

انرژی جزر و مد (انرژی کشندی)، شکلی از انرژی آبی است که از تبدیل انرژی جزر و مد به اشکال مفید انرژی و عمدتاً انرژی برق به دست می‌آید.

در میان منابع انرژی تجدیدپذیر، انرژی کشندی می‌تواند یکی از منابع اصلی و ارزشمند تولید برق باشد زیرا وقوع جزر و مد بهتر از انرژی باد و انرژی خورشیدی قابل پیش بینی است.

غزال غضنفری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا