شناسایی بهترین مناطق تولید برق از جزر و مد در خلیج فارس

به گزارش سیناپرس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مسعود صدری نسب با اشاره به مشکلات آلودگی های زیست محیطی در استفاده از سوخت های فسیلی گفت: بسیاری از کشورها به استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر روی آورده اند و دریا و انرژی جزر و مد یکی از این منابع است که برخی از کشورهای همسایه همچون هند و پاکستان از این منبع استفاده کرده اند.
مجری پروژه 'پتانسیل یابی انرژی جزر و مدی در دریای عمان و خلیج فارس' افزود: ایران نیز در شمال و جنوب از موهبت وجود آب دریا برخوردار است که باید از آن برای استحصال انرژی بهره ببرد که در این پروژه از شمال خلیج فارس تا چابهار، مطالعات به منظور اندازه گیری نوسانات جزر و مدی انجام شد. بر اساس این تحقیقات از 10 ایستگاه مورد مطالعه 5 ایستگاه به عنوان مناطق مناسب برای استحصال انرژی مشخص شد.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران همچنین بیان کرد: این تحقیقات نشان داد در منطقه خوریات، خورموسی بیشترین نوسانات جزر و مدی وجود دارد و بهترین منطقه برای تولید انرژی برق است پس از آن نیز مناطق بندر امام، بنادر پل و کاوه قرار دارند.
وی درباره نوسانات جزر و مدی در منطقه بندر امام (ره) نیز عنوان کرد: در یک روز قمری در این منطقه دو بار جزر و دو بار مد ایجاد می شود، یعنی هر 6 ساعت یک بار آب پایین رفته و 6 ساعت طول می‌کشد تا آب دوباره بالا بیاید و هر بار نیز حدود5.5 الی 6 متر آب بالا و پائین می شود. در این منطقه توانایی تولید 60 تا 80 مگاوات انرژی الکتریکی تجدیدپذیر وجود دارد و از آنجا که مجتمع بندری امام خمینی(ره) و منطقه آزاد تجاری پتروشیمی نزدیک محل احداث این نیروگاه است، برق تولیدی، خریداران خود را خواهد داشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا