تولید حشره کش های مبتنی بر RNAi

به گزارش سیناپرس، به نقل از زیست فن،مصرف بی­رویه سموم و عدم رعایت دُزهای مصرفی آن در کنار قدرت بالای تولید مثل حشرات منجر به بروز مقاومت حشرات آفت به آفت­کش­های مصرفی شده است. مقاومت آفات به آفت­کش­ها منجر به عدم کارایی مطلوب ترکیبات شیمیایی در کنترل آفات شده است به طوریکه امروزه محققان به دنبال یافتن روش­های جایگزین، کم خطر برای انسان و موجودات غیر هدف، و ایمن برای محیط زیست هستند. یکی از روش­های ایمن و موثر در کنترل حشرات استفاده از تکنیک تداخل RNA موسوم به RNA interference (RNAi) است. در این روش با ساخت RNA­های کوتاه دو رشته­ای مکمل بخشی از توالی mRNA هدف، مانع از فرایند ترجمه mRNA هدف شده و در نتیجه از تولید یک پروتئین ضروری در بدن حشره جلوگیری می­شود. به این ترتیب ژن مورد نظر در مرحله پس از رونویسی خاموش می شود و از این طریق فرایند زیستی هدف گرفته شده، بر هم خورده و عوارضی چون کاهش طول عمر، کاهش تغذیه، کاهش باروری و افزایش مرگ و میر آفت پدید می آید.

موفقیت­های مشاهده شده در مطالعات آزمایشگاهی تداخل RNA منجر به روشن شدن افق های تازه ای در برابر پژوهشگران و تولیدکنندگان بذر برای کنترل حشرات  شده است؛ به طوریکه محققان نسل بعدی آفت­کش­ها را آفت­کش­های مبتنی بر تکنیک RNAi می­دانند. در نتیجه تحقیقات گسترده در نهایت در ۱۵ ژوئن سال میلادی جاری، اولین گیاهان  تراریخت مبتنی بر این تکنیک توسط سازمان محیط زیست آمریکا برای مبارزه با کرم مغربی ذرت با نام علمی Diabrotica virgifera virgiferaبه ثبت رسید و تأییدیه لازم را برای کشت اخذ نمود. این گیاهان قادر به تولید RNA های دو رشته­ای کوتاه برای کنترل کرم مغربی ذرت هستند. با گسترش این روش، مصرف آفت­کش­های شیمیایی که علاوه بر مشکلات زیست محیطی و باقی­مانده خطرناک ، روی موجودات غیر هدف نظیر انسان و حیوانات اهلی نیز اثرات سویی دارند محدود می­گردد و فصل جدیدی در کنترل ایمن آفات به روی محققان باز خواهد شد.