تشکیل «شورای پشتیبان حوزوی» شورای تحول علوم انسانی

در ابتدای این جلسه دکتر حداد عادل با اشاره به لزوم تقویت ارتباط با حوزه­ های علمیه گفت: خوشبختانه با اهتمام شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی و معاونت ارتباط با حوزه های علمیه شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی در این زمینه اقدامات خوبی انجام گرفته است.

وی افزود: در همین راستا، شورای پشتیبان حوزوی به منظور بررسی و تبیین مبانی نظری تحول در علوم انسانی از منظر اسلام تشکیل شده و کار خود را آغاز کرده است.

پس از سخنان دکتر حداد عادل بررسی سرفصل­  آموزشی و برنامه درسی رشته حقوق انرژی، در مقطع کارشناسی ارشد در دستور کار قرار گرفت و دکتر سید فضل­ الله موسوی، رئیس کارگروه حقوق شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی به تشریح چرایی و لزوم راه­ اندازی این رشته پرداخت.

در ادامه جلسه، دکتر ارشدی مدیر گروه حقوق انرژی پژوهشگاه انرژی و عضو کارگروه حقوق شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی در گزارشی روند تدوین این سرفصل­  درسی با توجه به محورهای چهارگانه اسلامی شدن علوم انسانی را تشریح کرد.

در این گزارش با اشاره به فراگیر بودن این رشته و شمول آن بر رشته‌هایی مانند حقوق نفت و گاز و … طرح برخی مباحث مانند انرژی­ های تجدیدپذیر، ارتباط حقوق انرژی با منافع ملی کشور و … نیز مورد اشاره قرار گرفته است.

در ادامه جلسه، اعضا نظرات و پیشنهادهای خود شامل: «توجه به رویکرد آینده­ نگرانه»، «درنظر گرفتن ارتباط این رشته با سایر رشته‌های حقوق و فناوری­‌های جدید»، «ارتباط این رشته درسی با برخی مباحث فقی در زمینه انفال»، «لزوم تدریس حقوق اداری ویژه سازمان­ های مرتبط با انرژی» و «لزوم تدوین متون آموزشی مناسب در این زمینه» را ارائه کردند.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، پس از سخنان اعضاء و نتیجه­ گیری مباحث مطرح شده مقرر شد این سرفصل­ پس از اعمال اصلاحات مجدداً در شورا مطرح شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا