افزایش خطر سکته قلبی با قطع وارفارین پس از جراحی

دکتر ادنان قریشی و همکارانش از انستیتو سکته در ایالت مینسوتای آمریکا با بررسی تاثیرات قطع مصرف وارفارین پس از جراحی به این نتیجه رسیدند که این کار باعث افزایش پیدا کردن سکته قلبی در بیماران می گردد.

وارفارين، يك داروي ضد انعقاد است كه کار آن پيشگيری از لخته شدن خون است. بنابراین از مشکلات ناشی از تشکیل لخته در رگ‌های خونی پیشگیری می‌کند و در مواردی که احتمال ترومبوز یا آمبولی عروقی بالا است جمله پس از جراحی قلب باز، سکته مغزی و … مصرف می‌شود. گاهي به اين دارو، (رقيق كننده خون) گفته میشود. البته اين نام گمراه كننده است زيرا وارفارين خون را رقيق نمي‌كند، لخته‌هايي را كه قبلاً تشكيل شده‌اند، را هم حل نمي‌كند. بلكه فرآيند لخته شدن خون را كند میكند؛ به عبارتي ديگر وارفارين كمك مي‌كند كه خون راحت‌تر در بدن گردش كند و لخته نشود.

سکته قلبی  و یا انفارکتوس میوکارد  Myocardial infarction یا حمله قلبی٬ عبارت از انهدام و مرگ سلولی دائم و غیرقابل برگشت در بخشی از عضله قلب (میوکارد) است که به علت ازبین‌رفتن جریان خون و وقوع یک ایسکمی شدید در آن قسمت از قلب روی‌می‌دهد. این توقف گردش خون ممکن است ناگهانی و بدون هیچ علائم قبلی نمایان گردد یا پس از چند حمله آنژینی (درد قفسه سینه) نمود یابد. عمده‌ترین دلیل سکته بسته‌شدن رگ‌های تغذیه‌کننده قلب است. برای رفع انسداد غیر از دارو، از بالن و جراحی قلب باز (تعویض رگ مسدود شده) استفاده می‌شود. سکته قلبی نوعی عارضۀ فراگیر است که هرساله باعث درگذشتن هزاران تن می‌گردد.

در میان عوامل مساعدکننده دیابت، فشارخون بالا، کلسترول خون بالا افراط در استعمال دخانیات و الکل، عدم فعالیت بدنی، فشار عصبی، سابقۀ فامیلی و سن قابل ذکراند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا