فعالیت5600 آزمایشگاه تشخیصی پزشکی درکشور

به گزارش ایرنا از انجمن علمی دکتری علوم آزمایشگاهی ایران ، دکترشهلا فارسی در هشتمین کنگره بین المللی و سیزدهمین کنگره کشوری ارتقای خدمات آزمایشگاهی افزود: 30هزارنیروی انسانی درحوزه آزمایشگاه فعال هستند، اما هنوز از حمایت لازم برخوردار نیستند .

وی بیان کرد: تعهد به توسعه کمی و کیفی خدمات آزمایشگاهی و پوشش بدون توقف خدمات در تمام عرصه های سلامت علی رغم محدودیت ها و فراز و نشیب های اقتصادی تنها گوشه ای از تلاش جامعه آزمایشگاهیان است به طوری که در طرح تحول سلامت، بستر رضایتمندی بیماران را ایجاد کرده است.

فارسی با اشاره به اینکه جامعه آزمایشگاهیان هنوز از حمایت های لازم برخوردار نیستند، ادامه داد: فقدان حق متناسب سختی کاردرجامعه آزمایشگاهیان امید را به یأس بدل کرده و امیدواریم با درک درستی از مسائل آزمایشگاه و رفع مشکلات آن، این جایگاه ارتقاء یابد.

وی افزود: با اجرای بخش آزمایشگاه در طرح تحول سلامت، همراه با شکل گیری شبکه های آزمایشگاهی شاهد ارتقای کیفی و کمی خدمات، جلوگیری از ارجاع بیمار به خارج از بیمارستان، جلوگیری از دریافت تعرفه خارج از مصوبه، تکمیل تدریجی نظام مدیریت و فراهم شدن زمینه ارتقا را شاهد هستیم.

فارسی ادامه داد: در این خصوص، بر افزایش ظرفیت های آزمایشگاهی خصوصی تاکید شده و بهبود عملکرد شبکه ها با فراهم شدن همکاری بخش خصوصی میسر است.

نماینده آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت گفت: نباید فراموش کرد گفتمان مجریان طرح تحول سلامت با آنچه جامعه آزمایشگاهیان به آن عادت داشته متفاوت بوده و کار کارشناسی مقیدتری را می طلبد.

وی افزود: تعرفه های آزمایشگاهی تشخیصی و بالینی در بخش دولتی و خصوصی هنوز واقعی و متناسب نیست و در وزارت بهداشت هیچ کس مدعی واقعی شدن خدمات نیست.

وی ادامه داد: باید سالانه تعرفه های آزمایشگاهی بازنگری شوند و تعادل جدیدی ایجاد شود، به طوری که محاسبه قیمت تمام شده خدمات با محاسبه هزینه های مستقیم و غیرمستقیم مبنای کارشناسی ها قرار گیرد.

فارسی گفت: مدیریت قیمت در بازار تجهیزات مصرفی و تجمیع منابع می تواند در این راستا کمک کننده باشد و ما آمادگی داریم تجربه شبکه آزمایشگاهی در دانشگاه های علوم پزشکی را به اشتراک بگذاریم.

همچنین در این همایش محمدرضا بختیاری دبیر علمی کنگره گفت: 499 مقاله دریافت شد که 116 مقاله برای سخنرانی انتخاب شده و در 21 نشست علمی ارائه می شود، 252 مقاله نیز به صورت پوستر خواهد بود و 20 کارگاه علمی نیز در این کنگره برنامه ریزی شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا