بررسی خطر خوردن ماهی در دوران بارداری

سینا پرس : در برخی از تحقیقات پیشین اعلام شده بود که به دلیل  وجود ماده سمی جیوه در بدن ماهی ها ، خوردن آن در دوران بارداری توصیه نمی شود ولی نتایج به دست آمده از تحقیقات جدید در این رابطه نشان می دهد که زنان باردار می توانند بدون هیچ گونه مشکلی از ماهی در برنامه غذائی خود در طول دوران بارداری استفاده کرده و از مزایای متعدد آن بهره مند شوند . 

در این پژوهش ها که نتایج آن به تازگی منتشر شد ، محققان به مدت سه دهه زنان باردار را مورد مطالعه قرار داده و مشاهده کردند که مصرف ماهی به عنوان اصلی ترین ماده غذائی در برنامه غذائی روزانه آن ها هیچ تاثیری منفی در رشد و سلامت جنین آن ها نخواهد داشت . در این پژوهش برخی از زنان مورد مطالعه قرار گرفته در طول یک هفته از ماهی در دوازده وعده غذائی خود استفاده کردند .

دکتر ادوین فن ویجن گاردن Edwin van Wijngaarden استاد دانشکده سلامت عمومی دانشگاه روچستر University of Rochester و سرپرست تیم پژوهشی فوق ، در ارتباط با این موضوع اعلام کرد : " مطالعات ما نشان می دهد که هیچ ارتباط مستقیمی بین استفاده از ماهی در طول دوران بارداری و بروز عوارضی از قبیل مشکلات عصبی و رشد در جنین وجود ندارد . از سوی دیگر نتایج تحقیق انجام شده نشان می دهد که مصرف ماهی دارای فواید بسیار زیادی است و گنجاندن آن در برنامه غذائی مادران در دوران بارداری ، می تواند تاثیرات مثبتی بر سلامت مادر و جنین بگذارد . به طور کلی خطر وجود جیوه در ماهی بسیار کمتر از آن چیزی است که بتوان آن را به عنوان یک تهدید به حساب اورد "

نتایج این پژوهش ها در آخرین شماره مجله American Journal of Clinical Nutrition منتشر شده است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا