پدیدۀ فرونشست زمین در تهران رو به افزایش است

 

اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران در مراسم امضای تفاهم‌نامۀ همکاری میان سازمان فضایی ایران و سازمان مدیریت بحران در گفتگو با خبرگزاری مهر گفت: «پدیدۀ فرونشست زمین در کشور به ویژه تهران به شدت در حال افزایش است و ما از طریق دانشگاه تربیت مدرس به صورت 24 ساعته با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای در حال پایش و رصد این تغییر و تحولات جغرافیایی در سطح کشور هستیم.»

او در این مراسم به توسعۀ کاربردهای فناوری فضایی در مدیریت بحران اشاره کرد و گفت که می‌توانیم با استفاده از اطلاعات و داده‌های ماهواره‌ای، پدیده‌های طبیعی را پایش کنیم و بسنجیم و در این حوزه کشورهای جهان هم آمادۀ همکاری با ایران هستند.

رئیس سازمان مدیریت بحران موضوع تغییر اقلیم، شکل‌گیری پدیدۀ گرد و غبار و تغییر و تحول در آب‌های سطحی و زیرزمینی را از جمله مشکلات مهمی عنوان کرد که هم‌اکنون با آن‌ها مواجه هستیم و می‌توان با کمک فناوری فضایی در کنترل و مدیریت آن‌ها کوشید.

 

نجار به استفاده از تمام ظرفیت‌های فناوری فضایی کشور در زمینۀ بروز پدیده‌ها و حوادث طبیعی تأکید کرد و آن را راهی برای پیشگیری و مقابله با بلایای طبیعی دانست.

به گفتۀ رئیس سازمان مدیریت بحران، افزایش پیش‌نشانگرها باعث ایجاد امکان بیشتری برای تجزیه و تحلیل اطلاعات دریافتی می‌شود و به این ترتیب می‌توان اقدامات مؤثری برای کاهش خسارات ناشی از حوادث در زمان وقوع آن‌ها انجام داد.

نجار در این راستا با یادآوری زلزلۀ بم توضیح داد که معمولاً در زمان بروز حادثه و بحران، به دلیل فقدان اطلاعات و همچنین قطع شدن ارتباطات، محل دقیق وقوع حوادث به موقع شناسایی نمی‌شود و در حادثۀ زلزلۀ بم نیز، شناسایی محل دقیق حادثه تا ساعت‌ها ناممکن بود. اما با استفاده از داده‌ها و تصاویر ماهواره‌ای این مشکل برطرف می‌شود و این امکان به وجود می‌آید که محل دقیق حوادث و نیز میزان خسارات وارد شده به آن مناطق، به دقت شناسایی شود و اقدامات سریع‌تر و مؤثرتری در جهت امداد و نجات انجام گیرد. 

غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا